Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Pár otázek k víře

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
MisaH



Založen: 16.2.2011
Příspěvky: 11
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 16.02.2011 21:23    Předmět: Pár otázek k víře Citovat

Zdravím,
jsem tu prvně, takže se omlouvám, pokud položím již dříve zodpovězené otázky.

Zajímají mě tři záležitosti, každá tak trochu z jiného soudku.
V knize Svět slovanských bohů a démonů autor uvádí, že bohyně smrti a zimi Morana neexistuje a jde vesměs jen o pojem označující pannu vyráběnou pro obřad vynášení smrti. Co jsem pochopila, tak zde Moranu vesměs jako bohyni uznáváte. Přesto mě zajímá, jak to tedy je?

Dál jsem na některých místech (i v povídkách či hudebních textech) narazila na pojmy Nav, Navy, Navi, Navije, Navija, ... jako název slovanské říše mrtvých. Jde jen o nějaký předpoklad, nebo se opravdu dochovaly důkazy o tomto pojmenování? A co rovněž zmiňovaný Ráj? Je až křesťanský či byl nejprve slovanským pojmem?

Taky mě napadla jedna otázka, která se nijak zvlášť nerozebírá. Když bylo některému bohu obětováno jídlo, pití, zvíře či člověk, co se s dotyčnou obětinou udělalo po obřadu? Dovedu si představit, že obětiny v posvátném háji mohly zůstat, dokud se někam nepoděly, ale ve svatyních nejspíš ne.

Moc děkuji každému, kdo mi odpoví!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 17.02.2011 19:24    Předmět: Citovat

Zdravím Ťa Miša

Pokusím sa odpovedať na tvoje otázky. Budem však hovoriť len sám za seba, nie za všetkých rodnovercov, i keď si myslím, že vačšina bude so mnou súhlasiť.

1. Morena z knihy Z. Váňu je "zobrazená" vedeckými metódami. Autor sa pozerá na Morenu prísnym nezaujatým pohľadom faktov. A tu je kameň úrazu. My, rodnoverci, nie sme vedci. Preto vnímáme Morenu inak. neprekáža nám zbožštiť ju i napriek tomu, že história či etnografia ju neakceptujú ako božstvo. Veda sa riadi len ráciom, my používame aj srdce, prípadne podvedomie, teda tzv. iracionálné sféry. Morena zachovaná v novovekom folklóre už možno nie je bohyňou, ale skor démonom. Nesie však v sebe atribúty, pozostatky ženskej chtonickej bohyne, podobne ako rozprávková Baba Jaga. Morena je len meno, forma na ktorej sme sa "dohodli" resp. meno pre ktoré sme sa rozhodli. Toto meno má silnú tradíciu a preto sa ho pridržiavame, bez ohľadu na to, či Morana zo stredovekých a novovekých kroník je podľa bádateľov bohyňa. Morana je symbol, ktorý obsahuje pradávny obsah z našej archaickej histórie, kedy naši pradedovia nazývali bohynu Smrti pod úplne iným menom. Samozrejme nie všetci rodnoverci Morenu vnímajú takto. Neexistuje žiadny panteón, ktoré sa všetci rodnoverci pridŕžajú. Niekto Morenu uctieva ako bohynu, iní ako ducha. Obaja majú pravdu.
Snáď tomu rozumieš.

Musím koncit, takže odpovede na ďalsie tvoje otázky niekedy nabudúce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 17.02.2011 20:26    Předmět: Re: Pár otázek k víře Citovat

MisaH napsal:
Zdravím,
jsem tu prvně, takže se omlouvám, pokud položím již dříve zodpovězené otázky.

Zajímají mě tři záležitosti, každá tak trochu z jiného soudku.
V knize Svět slovanských bohů a démonů autor uvádí, že bohyně smrti a zimi Morana neexistuje a jde vesměs jen o pojem označující pannu vyráběnou pro obřad vynášení smrti. Co jsem pochopila, tak zde Moranu vesměs jako bohyni uznáváte. Přesto mě zajímá, jak to tedy je?


Viz Budislavovu odpověď. Tedy historickými prameny Morana přímo jako bohyně dosvědčena není, ale ani to na druhou stranu nelze vyloučit. Dnešní rodnověrci k tomu mohou přistupovat tak, jak je jim to bližší.

MisaH napsal:

Dál jsem na některých místech (i v povídkách či hudebních textech) narazila na pojmy Nav, Navy, Navi, Navije, Navija, ... jako název slovanské říše mrtvých. Jde jen o nějaký předpoklad, nebo se opravdu dochovaly důkazy o tomto pojmenování? A co rovněž zmiňovaný Ráj? Je až křesťanský či byl nejprve slovanským pojmem?


Náv je skutečně starý slovanský výraz označující prostě zemřelého nebo duši zemřelého. Přeneseně pak označuje i místo, kde duše zemřelých pobývají, tedy záhrobní svět. Není to jen hypotéza, tento výraz je v mnoha významech doložen ve všech slovanských jazycích a existoval i ve staré češtině, jak dokládá Malý staročeský slovník: "Náv - svět zemřelých, záhrobí, podsvětí: jide do návi, v návi zemřel; hrob: mrtví vstáváchu z svých náví".

Slovo "ráj" je také předkřesťanský slovanský pojem, ačkoliv se někdy uvažuje i o tom, že je to prastará přejímka z íránštiny. Podle všeho se jedná o blažené místo, kde přebývají duše předků, kteří se za života zavděčili, podle vyprávění ibn Fadlána se má jednat o krásnou zelenou zahradu. Oproti tomu stojí také již předkřesťanský pojem "peklo". Tam už nejspíše podle předkřesťanských slovanských představ končili ti, co žili hanebným životem, zrádcové a zbabělci, zkrátka to vidím tak, že to jsou ti, které předkové do svého kruhu v ráji nechtěli přijmout a zřekli se jich. Ale asi to nebylo tak striktně dané, jako v pozdější křesťanské adaptaci, určitě ne na základě nějakých křesťanských hříchů.


MisaH napsal:

Taky mě napadla jedna otázka, která se nijak zvlášť nerozebírá. Když bylo některému bohu obětováno jídlo, pití, zvíře či člověk, co se s dotyčnou obětinou udělalo po obřadu? Dovedu si představit, že obětiny v posvátném háji mohly zůstat, dokud se někam nepoděly, ale ve svatyních nejspíš ne.


Kronikář Helmold se sám podivoval, že pohanští Slované s chutí konzumovali obětiny předtím přinesené svým bohům, z čehož vyplývá, že pojídání obětin nebylo ničím výjimečným, naopak to byla spíše součást obřadní hostiny. Že byla pojídána i obětní zvířata, dokládají i archeologické nálezy jejich kostí poblíž obětišť. Lidská oběť bývala výjimkou, ta se pak pohřbívala nedotknuta, rituální kanibalismus není u Slovanů dosvědčen.

Dnes jsou potraviny a nápoje přinesené jako obětiny bohům obvykle ponechány svému osudu, pokud se nejedná o zvláštní posvátný nápoj nebo pokrm, který je při obřadu zkonzumován účastníky. Na zvířecí obětiny jsou dnes rozdílné názory. První skupina je považuje za zbytečné a vůbec je neprovádí. Další skupina je sice provádí, ale maso obětovaných zvířat konzumovat odmítá. A konečně třetí skupina považuje zvířecí oběť za přípustnou pouze v tom případě, že je její maso následně zkonzumováno. Lidské oběti se dnes již neprovádějí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
MisaH



Založen: 16.2.2011
Příspěvky: 11
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 17.02.2011 22:25    Předmět: Citovat

Budislavovi - Ano, chápu, jak to myslíš. Děkuju moc za vysvětlení!

Vítoslav - To je mně jasné, že dnes už se lidé neobětují - a i kdyby, asi mi to nikdo nebude psát na fóru :,D Každopádně i Tobě děkuji za užitečné informace a objasnění!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 30.04.2011 22:25    Předmět: Citovat

Ahoj
Něco k žertvám:
Pokud je známo mě,
obětina se nejedla - jestliže se obětovalo ochrannému bílému Hadovi, ten to samozřejmě snědl sám. Dávali se mu velmi řídká kaše a mléko.

Dále, obětina se jedla částečně, pokud se použilo při magii jídlo, které se při rituálu změnilo (podle jejich víry) v tělo osoby na kterou mělo kouzlo působit. Pokud jsi třeba chtěla zabít svého nepřítele, obětinu jsi ponechala na oltáři, pokud jsi chtěla jiného člověka ovlivnit v názorech, snědla jsi část pokrmu, pokud jsi chtěla jeho sílu, nebo schopnosti či vlastnosti, snědla jsi téměř celý pokrm (i tady se část nechává jako žertva).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 07:43    Předmět: Citovat

citace:
shaman78: jestliže se obětovalo ochrannému bílému Hadovi

Víra v ochranného hada byla u Slovanů hodně rozšířená. Zachoval se z ní i svatební zvyk "přenášení nevěsty přes práh".
Dneska už málokdo ví, proč se to dělá. Vysvětluje se to všelijak, třeba že manžel má ženu nosit na rukou, sloužit jí...
Ale původně se to dělalo kvůli ochrannému hadu, který bydlel pod prahem, aby nevěstě neublížil, dokud ji nezná. Byla pro něj cizí osoba, vetřelec.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 11:03    Předmět: Citovat

Vidíš to, zajímavá informace, jinak Hada-Ochránce měli v některých poddukelských vesničkách ještě koncem 70-tých let 20. stol. Vyprávěl mi o tom můj táta. Bylo to takhle:
Potkal jednu známou paní, která mu ze smíchem vyprávěla jak se jejich nevěsta (tak se celoživatně říká manželce syna) lekla a začala prý křičet: had! had! A to byl náš domarik, dodala paní ze smíchem.

Později ti budu vyprávět pokud budeš chtít i o domácím hadovi v Jižních Čechách.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 11:10    Předmět: Citovat

citace:
shaman78: Později ti budu vyprávět pokud budeš chtít i o domácím hadovi v Jižních Čechách.

To víš, že budu chtít.
Ono se o zajímavých hadech vypravovalo i v bývalých Sudetech.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 11:37    Předmět: Citovat

Stalo se to po prvním zavedení satelitu. Byla u nás na návštěvě jedna paní (a dosud žije- může potvrdit), která se, když viděla na kanáli o přírodě (táta se na to rád díval) velké tropické hady,rozpovídala o tom jak:
za války pracovala počas žní v jižních čechách (nevím u jakého města). po žních se ji hospodář zeptal, jestli chce vidět jejich krále. ona samozřejmě přikývla a tak se sešly všichni, hospodář s ženou, jejich děti, sestřenky, bratránci a vůbec famílie kolem. pak si stoupli před jakousi hospodářskou budovu, nebo dům (to přesně nevím). Hospodyně držela mísu s kaší a hospodář řekl: Hadí králi, pojď k nám z dáli, mlíčko bílí, ať tě sílí. No a zpod kamenných základů vylezl, a teď cituji: Had jako v televizi (byl to pořad o tropických hadech) a oni mu předložili kaši, kterou snědl. Oni poděkovali za ochranu a požádali i o ochranu úrody a on pak zalezl spátky. Toť vše.
Teď mě napadá, že pokud chytal myši, mohli ho klidně za ochánce (a to vlastně významného, protože myš znamená i nemoc) pokládat. V každém případě si myslím, že je to zajímavý příběh obohacující naše poznatky o původní víře.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 11:44    Předmět: Citovat

A ještě jedna informace, kterou věnuji všem svým spoluvěřícím a kterou jsem nikde neviděl zaznamenanou.
Moje babička kdysi prohodila: dříve se lidé celý den kláněli tomu zvířeti, které ráno, jako první na spatřili dvoře.
A když si tak vzpomenu na různé sošky hospodářských zvířat...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 13:57    Předmět: Citovat

citace:
shaman78: zpod kamenných základů vylezl, a teď cituji: Had jako v televizi (byl to pořad o tropických hadech)

Jestli si teda ze mě neděláš srandu... Normálně u nás přece tak velcí hadi nežijou. Škoda že ta paní nějak přesnějc toho hada nepopsala. Mohla to bejt nějaká stará užovka obojková (normálně 10 let, ale může to být i přes dvacet let a dorůst může přes metr, ale občas i dva metry). Jiný užovky a naše zmije jsou kratší.
Jinak když někdo chová tropické hady a utečou mu, tak nejpozdějc přes zimu chcípnou.
Loni se našlo pět chcíplých krajt na Karlovarsku v lese. Posílám ti k tomu video: http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/na-karlovarsku-nasli-pet-mrtvych-hadu-v-lesich-muze-byt-dalsich-pet.html
Had si na člověka zvykne a na pravidelné krmení taky.
V některých zemích si nechávají třeba i kobru pod podlahou, aby chytala hlodavce, ale dokonce může fungovat jako hlídač domu. Taky byli a jsou leckde hadi zvířaty posvátnými. Zastupovali bohy nebo je provázeli.

U nás (ale i na Šumavě a v Rakousku) se zase hodně vypravovalo o hadu, kterej pískal. (Já jsem ty příběhy dokonce vyhledal, jenže už jsem to smazal.) Někde to spíš byl nějakej červ (Tatzelwurm), kterej i útočil na lidi (v Rakousku je dokonce místo, kde bojoval s hajným, visí tam i tabulka s popisem události).

citace:
Moje babička kdysi prohodila: dříve se lidé celý den kláněli tomu zvířeti, které ráno, jako první na spatřili dvoře.

Dřív si lidi zvířat víc vážili. Asi proto, že se o ně sami museli starat. O svátečních dnech jim nosili jakousi oběť ze svého stolu. Mluvili na ně a zase jim občas i rozuměli (o tom se zachovaly doklady v umělecké literatuře a v pověstech.) B.Němcová v Babičce popisuje, jak ráno byla všechna zvířata navštívena, babička s nimi promlouvala, Jirásek zas, že když umřel hospodář, celou noc dobytek bučel a vyváděl, jako by měl hlad. Taky se hospodářova smrt musela oznámit včelám.
U nás se vypravovalo, že když ses schoval na Štědrej den (ale i v jiné dny) v noci do stáje pod žlab, tak jsi mohl vyslechnout, co si zvířata povídají.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 16:47    Předmět: Citovat

Mluvil jsem o tom, že dokument o hadech byl impulz který spustil to vyprávění. Samozřejmě si také myslím, že anakonda to nebyla Smile
U nás mu říkají domarik, slováci měly domovika a u ukrajinských rusínů se tomu hadovi říkalo "už". asi jako je u nás užovka. No a tady jsou další zajímavosti. Za hranicí (asi 4km) je Užhorod, teda Už-had horod-město. Takže Hadí město. Přes něj teče řeka Už - Had. Jinak podle naších mýtů měl hadí král zlatou korunu, byl bílej, slovo had bylo tabu, dnes už samozřejmě ne, ale znal jsem lidi, co to nevyslovili po celý život, místo toho se říkalo "dlouhý". A ano pískal, ale nejen on. pískali i ostatní hadi, třeba když jednoho takového krále jeden náš člověk před válkou zabil. Kvůli zlaté koruně. Pak se ozvalo ze všech stran pískání které nevydržel a utekl. Tolik legenda. Asi blbost, ale hezká.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 17:24    Předmět: Citovat

Podobná pověst pochází od Mariánských Lázní, ale o Hadí královně.
Nedaleko Nové Vsi, v údolí Psího potoka vyvěrá proslulá Grünská kyselka (dneska je to minerálka Magnesia - pil jsem ji několikrát přímo z pramene).
Zde vládla před mnoha lety Hadí královna. Psí potok teče údolím do řeky Rody. Na jeho březích bylo často vidět hady.
Hadí královna měla na hlavě zlatou korunku s překrásnými drahokamy. Když se koupala v potoce, korunku odkládala pod strom. Lidé s velkou opatrností sledovali počínání hadů a k Hadí královně se nikdy unepřibližovali - věděli, že její uštknutí je smrtelné. (Kdyby jí někdo sebral tu korunu, tak by už nikdy nepoznal nouzi.)
Jeden chlápek z Pramenů (asi 8 km od Mariánských Lázní) chtěl tu korunu ukrást. Vzal koně, dojel k tomu potoku a rozprostřel na zem bílý šátek a schoval se. Královna se objevila, položila korunu na šátek a vlezla do potoka. Chlápek zabalil korunu a ujížděl pryč.
Hadí královna vylezla, nenašla korunu, tak vydala ostrý pronikavý hvizd. Odevšad se vynořili hadi a začali jezdce pronásledovat. Dva hadi ho dostihli a zamotali se koni do ohonu. Jezdec se jich chtěl zbavit, tak zajel do rybníka. Hadi uštkli jeho i koně, takže oba zůstali v rybníce. Hadi vzali korunku a donesli ji zpátky Královně.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 17:43    Předmět: Citovat

moc hezké, chtělo by to dát zbytky staré víry i legendy dohromady. Mám pocit, že všude kolujou dokola ty samé informace. Vím, moc se toho nedochovalo, ale také se toho dost přehlíží. Před pár lety jsem se díval na dokument o Sibiři a nějakej chlapík (už nejspíš nežije, byl docela starý) předváděl před kamerou, jak uctívá víly. Jen tak mimochodem, nebylo to divadlo pro kameru. Ale v žádné odborné knížce jsem o těchto praktikách živých ještě ve 20. století nečetl. Pořád se píše to samé. Pokud by se našla vůle, vyplulo by na povrch ještě mnoho. Lidé umírají a my každým dnem ztrácíme cenné poklady vědomosti i duchovnosti naších předků.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 18:03    Předmět: Citovat

Oni taky šamani nesměli svou víru a praktiky provozovat. Na Západě jim to zakazovali kvůli křesťanství a aby je snáz asimilovali, na Východě zase komunisti potlačovali duchovno.
Indiánům to dovolili v sedmdesátých letech, sibiřským šamanům po r.1985.
Jak jsem narazil na ty Sámy (je to v Krčmě), tak ti se osamostatnili v r.1986. Část jich je šamanistů a používají při obřadech bubny.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
shaman78



Založen: 30.4.2011
Příspěvky: 12

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 18:46    Předmět: Citovat

Velice zajímavé, možná by nám - a teď jenom fantazíruji - šamani mohli prozradit i něco o našich bozích. Já vím, nejspíš to možné není, oni své duchy vidí tak jak je znají atd. Ale myšlenka je to lákavá.

A pokud máš zkušenost s našími bohy, můžeme dát dohromady, na základě společných zkušeností a informací nějaké rituály. Můj mail je shaman78@seznam.cz Nějaké zkušenosti mám, jde o původní magii.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.05.2011 19:08    Předmět: Citovat

Šamani jsou dost opatrní, než někomu něco prozradí.
Moc zkušeností s našimi bohy nemám, spíš jenom ty informace.
Posílám ti svou mailovou adresu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB