Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Morana

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 06.11.2010 18:27    Předmět: Citovat

Jo. Zatím si s námi místo Morany a její zimy pohrává malé babí léto Všech svatých (stejně jako v Německu, Británii a Švédsku; akorát Francouzi a Italové to mají posunuté na sv.Martina). Kterej bůh je za to zodpovědnej?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 07.11.2010 08:58    Předmět: Citovat

A co je na smrti zlého? Smrt je krásná. Je zrcadlem ve kterém se odráží náš život. Bez vědomí konečnosti by nebylo krás života. Nebylo by prožitku. Věčnost je letargií. Vše co je slabé a unavené najde v Moranině náručí věčný odpočinek, co je silné a odpočaté pak přivádí na svět. Kruh života je nejvyšším zákonem bohů na zemi. Sám Moranu vzývám jako krásnou a mocnou bohyni smíření, pokoje, spánku, zimy a cest mezi životy.

Morana se vyskytuje i ve folklóru Bělorusů (Mara – zlo) a bytost Marucha i u dalších jižních Slovanů. Marie se pálí při noci Kupala na Rusi, o Marii nebo Mare se zpívává při slunovratu. Obřad vynášení smrti je přítomný u všech Slovanů, ať už v podobě vhazování do řeky, zapalování, přenášení na cizí půdu (např. jiné osady), nebo odnášení na určitá (posvátná?) místa – Smrtný kámen Lužiců apod.

U pálení a vhazování do řeky si nejsem jistý původem tradice a jejím odkazováním do předkřesťanských dob. Ostatně, kolik zpodobnění bohů skončilo vhozením do řeky, nebo spálením rozběsněnými křesťany. Obojí pak bylo i oblíbeným křesťanským způsobem boje proti „čarodějnictví“. Představě křesťanského původu topení a pálení Morany, jako ritualizace dob ničení model, by mohla odpovídat i bitva, která je s topením a pálením Morany často spojena, kdy část přítomných Moranu brání. Jsem si vědom i jiných výkladů. Ať je však obé původu jakéhokoliv, podobných tradic se neúčastnívám – přijdou mi neuctivé.

Dodal bych ještě, že ve folklorní tradici se vedle Morany často staví i její mužský protějšek. A pro ty co ujíždí na rozličných indoevropských asociacích zmíním i Indickou Maru, Keltskou Morrigan a legendární Morganu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 07.11.2010 09:49    Předmět: Citovat

Bohyně smrti nebyly žádné šeredy (nesmíme si je představovat jako kostlivce - to jsou až křesťanské středověké představy; a převozník Chárón, kterého máme možná také v představě, není bůh). Bohyně smrti podobně jako bohové smrti se umírajícímu zjevují ve smírné podobě a jejich průvodci ho uchopí do měkké náruče a za šumění černých křídel ho odnesou do říše bohů nebo do zásvětí.
Svoji strašnou podobu občas ukážou nepřátelům, s nimiž se dostanou do boje (ind.bohyně Kálí).
Bohyně smrti byla mnohdy zároveň dárkyní života:
Řekové
další všeoživující síla Gaia,nebo také Gé, což byla prabohyně Země a Země sama. Uctívána jako matka, ze které vše vychází a do které se vše navrací, bohyně smrti, zvěstovatelka budoucnosti a ochránkyně přísah.
Římani slavili svátek bohyně smrti o zimním slunovratu (to je svátek narození boha):
Dea Tacita – bohyně smrti. Svátek, tzv. Larentalia se slavil 23. prosince.
Egyptskou bohyni Hathor považovali v Thébách za bohyni smrti:
Bohyně nebe a ztělesnění nebe, bohyně lásky a radosti, hudby a pití, ochránkyně žen a zemřelých, pomáhala při porodu a výchově dětí. Toto je jen zlomek z funkcí připisovaných bohyni Hathor, nejdůležitější však byla funkce bohyně lásky. Byla matkou a manželkou boha slunce Rea, její jméno doslova znamená "Horův dům". Hathor byla jednou z nejuznávanějších božských bytostí. Zobrazována byla v podobě krávy, nebo ženy s hlavou, či ušima krávy, a proto byly krávy nejctěnějším zvířetem v Egyptě.
O Morrigán jsme tady někde taky mluvili. Akorát germánská Hel vypadala poněkud chmurně.

Konec konců stejně jako smrt je součástí života, umíme si rok představit bez zimy? Nejen že by nám chyběla vánoční poezie a zimní sporty, ale ona by bez předchozího přemrznutí nevyklíčila ani semena mnohých našich listnáčů a jehličnanů.

Při samhainovém obřadu v chrámu Bohyně jsem si uvědomila, jakým darem je přijetí smrti do života. Naši předkové, kteří žili v souladu s přírodními cykly, dobře věděli, že k životu patří růst i zánik, zisky i ztráty, že je čas expanze, tvoření, plodnosti a čas odpočinku, introspekce, odevzdání a že je třeba pouštět staré, aby mohlo přijít nové.

Toto své rozhodnutí můžete podpořit i malým rituálem. V mnoha zemích s keltskou tradicí bylo dlouhá léta např. zvykem spalovat figuríny vyrobené ze starých hadrů a vycpané slámou. Měly představovat všechno špatné, co se během uplynulého roku nahromadilo a čeho je třeba se rituálně pomocí plamenů zbavit, aby mohl člověk očištěn vstoupit do nového roku. V našich podmínkách stejnou službu splní i lístečky, na nichž napíšete to, s čím se loučíte, příp. můžete svá slova šeptat do plamene svíčky. Uvidíte, že tato vědomá smrt vám odlehčí a že pocíte úlevu.
Samhain - smíření se smrtí 31. 10. 2010 (Iva Uhlířová)
http://www.silna-zena.cz/clanky/osobni-rozvoj--duchovni-rust/samhain---smireni-se-smrti.html
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 08.11.2010 22:12    Předmět: Citovat

Radegast napsal:

U pálení a vhazování do řeky si nejsem jistý původem tradice a jejím odkazováním do předkřesťanských dob. Ostatně, kolik zpodobnění bohů skončilo vhozením do řeky, nebo spálením rozběsněnými křesťany. Obojí pak bylo i oblíbeným křesťanským způsobem boje proti „čarodějnictví“. Představě křesťanského původu topení a pálení Morany, jako ritualizace dob ničení model, by mohla odpovídat i bitva, která je s topením a pálením Morany často spojena, kdy část přítomných Moranu brání. Jsem si vědom i jiných výkladů. Ať je však obé původu jakéhokoliv, podobných tradic se neúčastnívám – přijdou mi neuctivé.


Tomu, že by byl obyčej "topení Morany" upomínkou na křesťanské ničení model, nevěřím ani za mák. Takovým způsobem folklór prostě nefunguje. Lidové obyčeje přes pozměněný či pokřesťanštěný zevnějšek vždy v jádru sledují archetypální proměny přírody a cyklus zrození a smrti, jsou nadčasové a nikdy nenavazují na konkrétní historické události. To až druhotně z nepochopení bývají mylně vykládány jako odraz nějaké historické události, tomu se odborně říká "euhemerizace". To je přesně případ druhotné křesťanské reinterpretace tohoto starobylého zvyku.

Když se vžijeme do předkřesťanského myšlení a do přírodní magie, pochopíme, že na rituálu "topení Morany" není nic neuctivého. Podobně je např. v Rusku pochováván Jarilo či Kostroma a podobné věci se dějí ve folklóru snad po celém světě. Předně smrt v slovanském myšlení neznamená naprosto nic dehonestujícího, jak už "Radegast" naznačil. A poslat někoho na smrt ve chvíli, kdy je to zcela patřičné a náležité a kdy je to nezbytné pro běh přírody a koloběh samotného života, není nic neuctivého. A pak také smrt v slovanském pojímání neznamená definitivní konec existence, ale přechod do onoho světa. A onen svět se podle slovanské kosmologie nachází "za vodou", voda je hranicí mezi oním a naším světem. A proto vhození Morany do vody znamená její symbolické odeslání po podsvětí, kde musí strávit léto, aby se v zimě opět navrátila. Rituál jejího vynášení a vhození do vody je vlastně jejím doprovozením a současně magickým podpořením této cesty a proměny, kterou Morana musí vykonat, aby se koloběh přírody - života a smrti - nepřerušil. Na tom nic urážlivého ani neuctivého není.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 11:09    Předmět: Citovat

Vítoslav napsal:


Když se vžijeme do předkřesťanského myšlení a do přírodní magie, pochopíme, že na rituálu "topení Morany" není nic neuctivého. Podobně je např. v Rusku pochováván Jarilo či Kostroma a podobné věci se dějí ve folklóru snad po celém světě. Předně smrt v slovanském myšlení neznamená naprosto nic dehonestujícího, jak už "Radegast" naznačil. A poslat někoho na smrt ve chvíli, kdy je to zcela patřičné a náležité a kdy je to nezbytné pro běh přírody a koloběh samotného života, není nic neuctivého. A pak také smrt v slovanském pojímání neznamená definitivní konec existence, ale přechod do onoho světa.


Přesně tak - klíčové (i když po tisíci let nepředstavitelně těžké) je právě to vžití se do předkřesťanského myšlení. Bez toho můžeme pouze nekonečně teoretizovat a tlachavě srovnávat.
Jednání našich praotců bylo řízeno vědomím, že celá příroda, vše, co je obklopuje, je živé, nadané stejným dechem Vyššího, jako jsme my sami, pouze zaujímající jinou formu. Pojetí času bylo cyklické, vynášení Morany se opakovalo každý rok, s Moranou nebylo "definitivně účtováno", ale byla pouze v době, kdy tomu tak mělo být, posílána tam, kde bylo její místo, za vodu oddělující v naší mytologii světy, aby se z ní zase po čase navrátila. Smrt byla pouze pokračováním hmotného života, nešlo o konec, ale o "život jinde", s předky, jejichž modly jsme nosili na znamení úcty k nim neustále s sebou.
V tomto světě mělo vše své místo a úcty požíval každý, i smrtelně nebezpečný nepřítel. Zemřít hrdinskou smrtí bylo otázkou vysoké míry cti. Položme si obecně filozofickou otázku: čím je lidství lidštějším a ušlechtilejším než právě takovou vírou, takovým uvědoměním?
Po nástupu křesťanství zavládl strach. Přírodní moudrost plynoucí z hlubokých zkušeností a prožitkůl nahradilo dogma uvěř a budeš spasen - neuvěř a budeš zatracen! Byl to krok zpátky, doslova civilizační zvrat. Svobodu ducha a jeho pravdivého hledání sebe sama a poznání nahradil strach.
Návrat k přírodnímu náboženství lze tedy chápat i "jungovsky" - jako zúčtování se svým strachem, duchovně potom jako hledání skutečného Ducha - který je Láskou, nikoliv Strachem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 12:04    Předmět: Citovat

Keltský svátek Samhain oslavoval konec léta a počátek nového roku, kterým byl 1. listopad. V ten den se podle víry Keltů prolínal svět živých se záhrobím a živí pomáhali duším zemřelých světlem a ohněm lépe přečkat fázi očišťování. Dnes zapalované svíčky jsou pozměněnou formou této tradice, podobně i svítící dýně.
Keltské oslavy byly provázeny bujarou zábavou. Na kopcích se v noci z 31. října na 1. listopadu zapalovaly ohně k zastrašení zlých duchů, lidé se na obranu proti nim oblékali do kostýmů a masek. Spalovaly se figuríny znázorňující starý rok, s nimiž lidé rituálně spalovali i smutek a všechny minulé starosti.
Protože Keltům začínal nový rok v listopadu, tak vpodstatě stejný obřad očišťování prováděli na podzim.
Slovanům začínal nový rok podle vegetačního kalendáře, tak stejný obřad prováděli na jaře. Protože v jejich životě pevně zakořenilo křesťanství, řídili se podle liturgického kalendáře, i když prováděli pohanský obřad.
Jedním z lidových obřadů konajícím se v období velkého půstu bylo topení Morany, které probíhalo ve čtvrtou neděli velkého půstu. V tomto dni se vynášel za hranice vsi panák oblečený do slezského kroje, pak ho vhodili do vody, tímto způsobem topili smrt, zimu, nemoci a veškeré zlo. Po rozloučení se s zimou - Mařenou - se vraceli do vesnice s májkou, což symbolizovalo jaro a vracející se život. SLEZSKO
Podobně jsou tyto zvyky zaznamenané u nás - nesem zimu/ smrt ze vsi - nesem líto/ léto do vsi. Smrt byl ten ozdobený panák, líto byl vršek břízy, větev nebo i májka často ozdobené pentlemi.

Souvisí to určitě s očistnou silou ohně a vody. A je možný, že to má dávné předevropské kořeny. Podobné slavnosti s ohníčky na vodě se dodnes provádějí v Indii (např. při Kumbh Mela se ohnivé lodičky pouštějí, aby se splnila přání - třeba narození dítěte.)
Takže je zřejmé, že při těchto obřadech nešlo o nějakou pomstu bohyni zimy nebo bohům starého roku, ale o očistný rituál, aby se začínalo na čistém stole. Neočišťoval se bůh či bohyně, očišťoval se člověk, případně celé společenství (rodina, rod, vesnice).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dorian



Založen: 16.10.2009
Příspěvky: 41
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 12:32    Předmět: Citovat

Na vynášení Morany skutečně nevidím nic neuctivého. V mém pojetí kdy je Morana zimní "formou" Lady se jedná o vlastně dvojité osvobození, jí a Jaruna. Jako musíme přijmout že Jarun umírá o letním slunovratu a krátí se dny musíme podle mě přijmout to že prostě Morana odpluje. Na počátka jara už je podle mě jen prázdnou skořápkou, které umožníme žít dál. Možná je to pohřeb, možná eutanásie.

A k té severské Helje, nevím jestli to má Linda Dragonari z vlastní hlavy nebo z Eddy, ale je popisována jako nanejvýš slitovná a zároveň nanejvýš krutá, a především nanejvýš spravedlivá. A tradičně je jedna její polovina světlá a druhá temná. U Morany mě třeba překvapilo že při jedné mé gnózi jsem jí vnímal jako zlatovlasou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 12:38    Předmět: Citovat

Korrak napsal:

Slovanům začínal nový rok podle vegetačního kalendáře, tak stejný obřad prováděli na jaře. Protože v jejich životě pevně zakořenilo křesťanství, řídili se podle liturgického kalendáře, i když prováděli pohanský obřad.

... A je možný, že to má dávné předevropské kořeny. Podobné slavnosti s ohníčky na vodě se dodnes provádějí v Indii (např. při Kumbh Mela se ohnivé lodičky pouštějí, aby se splnila přání - třeba narození dítěte.)
Takže je zřejmé, že při těchto obřadech nešlo o nějakou pomstu bohyni zimy nebo bohům starého roku, ale o očistný rituál, aby se začínalo na čistém stole. Neočišťoval se bůh či bohyně, očišťoval se člověk, případně celé společenství (rodina, rod, vesnice).


Korraku, oni se možná řídili podle liturgického kalendáře, ale to až poté, co jim byl křesťanskými duchovními, resp. světskou mocí, vnucen. Vynášení Morany je na 100,00% předkřesťanský obyčej a zaráží mě, že to považuješ pouze za "možné".
Po nástupu křesťanství měli lidi jenom dvě možnosti: 1) na své staré pohanské svátky zapomenout, 2) včlenit je do nového, křesťanského rámce a de facto z nich učinit folklór. Souvislost s liturgickým kalendářem je proto naprosto podružná a jen dokládá 2).
Posvátná pohanská místa byla buďto zapovězena (např. tím, že křesťanští duchovní je prohlásili za místa rejdění čertů, čarodějnic a černé magie), nebo přelakována na křesťanská (u různých studánek a posvátných hájů se udělaly kapličky). Co nešlo zničit, bylo aspoň ukradeno a dezinterpretováno, ale přeměna musela být dokonalá.
O žádnou pomstu u Morany nešlo a ani nemohlo jít, protože těm lidem bylo jasné, že Morana se zase vrátí, oni se s ní jenom "dočasně loučili", chtěli už sít, chtěli už, aby se zelenaly stromy, a nechtěli čekat další měsíc.
Korraku, představ si, že všechny stromy, keře, zvířata, místa, jsou živé organismy mající duši, stejně jako přírodní jevy. Představ si, že život a smrt člověka podléhají, stejně jako celý vesmír, cyklickému, nikoliv lineárnímu pojetí času ... a pochopíš víc z předkřesťanského uvažování. Podle mě je to jediná možná cesta, kterou se nám do našich myslí buďto podaří pevně dostat, nebo nepodaří, ale pokud nepodaří, tak budeme jen směšnými shromažďovateli tun encyklopedických informací, bez ladu a skladu vršených na sebe, a nebudeme oživovat žádnou slovanskou víru, ale pouze jakýsi folklór, bez duchovního náboje.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 14:22    Předmět: Citovat

citace:
Vladislav:
Korraku, oni se možná řídili podle liturgického kalendáře, ale to až poté, co jim byl křesťanskými duchovními, resp. světskou mocí, vnucen. Vynášení Morany je na 100,00% předkřesťanský obyčej a zaráží mě, že to považuješ pouze za "možné".
Po nástupu křesťanství měli lidi jenom dvě možnosti: 1) na své staré pohanské svátky zapomenout, 2) včlenit je do nového, křesťanského rámce a de facto z nich učinit folklór. Souvislost s liturgickým kalendářem je proto naprosto podružná a jen dokládá 2).


To jsi mě jen špatně pochopil. Já nedávám vznik pohanských obřadů do souvislosti s křesťanstvím. Ale při popisu zaznamenaných slavností se držím skutečnosti, že jsou pohanské úkony spojeny s křesťanstvím, které se stalo postupně jediným náboženstvím.
Je zřejmé, že v době předkřesťanské se vynášení zimy neřídilo "svatým týdnem" předvelikonočním, ale nejspíš astronomickými a vegetačními jevy.
Jenže od náboženského folklóru, který nám do dnešních dnů zůstal, bohužel to křesťanství odpárat nemůžeme.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 14:30    Předmět: Citovat

citace:
Dorian:
A k té severské Helje, nevím jestli to má Linda Dragonari z vlastní hlavy nebo z Eddy, ale je popisována jako nanejvýš slitovná a zároveň nanejvýš krutá, a především nanejvýš spravedlivá. A tradičně je jedna její polovina světlá a druhá temná. U Morany mě třeba překvapilo že při jedné mé gnózi jsem jí vnímal jako zlatovlasou.


Pokud nemá člověk z boha nebo bohyně strach, nebo nějakej vnitřní konflikt s nimi (něco jako špatný svědomí), tak při těch vizích se asi vždycky zjevujou v příjemné podobě.
To i v případech blízké smrti (kdy se zase člověk probere) málokdo popisuje svýho průvodce jako něco nepříjemného.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 14:42    Předmět: Citovat

Korrak napsal:

Jenže od náboženského folklóru, který nám do dnešních dnů zůstal, bohužel to křesťanství odpárat nemůžeme.


Ne, že nemůžeme. My ho dokonce odpárat od křesťanství MUSÍME, jinak vše zdegradujeme na folklór. A to osobně považuju za doslova smrtelné nebezpečí.
Nevnucuju ti svůj názor, ale myslím, že takové to "pokřesťanšťování" obyčejů, míst, obřadů a samozřejmě bohů je někdy mnohem nebezpečnější než třeba jejich zákaz.
Bylo by moc dobré, kdybychom stáli proti křesťanům a oni říkali: my máme svého Ježíše, neuznáváme vaše bohy a chceme je zadupat do země stůj co stůj, včetně všech vyšich zvyklostí a hodnot. Kdyby to prostě byl takový otevřený, nezpochybnitelný boj mezi dvěma tábory.
Ale to oni nedělají a nedělali. Jsou chytří a za ta staletí nabrali obrovské množství zkušeností.
Viděli, že pohané mají určitá posvátná místa, např. význačné vrcholy. Klasickým příkladem jsou třeba Radhošťské Beskydy. Na Radhošti stávala v podzemí modla Radegasta a na vrcholu samotném se každoročně konaly četné slavnosti. Když křesťané viděli, že lidé jsou na to místo a jeho genia loci příliš uvyklí, postavili tam kostel a zařídili pouti k němu. Na tom hřebenu jsou však i jiné vrcholy, kde naši prapředkové konali své obřady. Jen trochu odlehlejší: Tanečnice, Kněhyně, Čertův Mlýn. Všude kostely postavit nešlo, tak začala katolická církev hlásat, že se tam scházejí čarodějnice a sídlí tam čerti, začala mezi lidmi šířit báchorky a pohádky typu o čertovi, který tam upustil kámen při ranním kohoutím zakokrhání apod. Tím se snažila zajistit, aby se těm místům lidé vyhýbali, aby se jich báli a ty obřady už se nikdy neobnovily, aby se na nich zapomnělo.
Vynášení Morany v rámci liturgického kalendáře je podobným šikovným paskvilem jako kostel na Radhošti nebo různé sošky panenky Marie na místech dřívějších hájů. Jde o svátek, který byl v krvi našich předků tak silně zakořeněn, že ho prostě nešlo vymýtit - tak tedy dobře, byl pokřesťanštěn a podroben kontrole. Podobně nešlo zakázat slavení zimního slunovratu, takže se stanovilo, že se v tuto dobu narodil Ježíš Nazaretský. A tak dále a tak podobně.
Důvod, proč tato "pokřesťanšťování" považuju často za mnohem nebezpečnější než prostý zákaz, je ten, že takto je lidem podsouvána ILUZE vstřícnosti a jakési snad i přátelskosti křesťanských církví vůči pohanským zvyklostem, ale ti lidé netuší, že je takto ta tradice a původní smysl silně deformován a uzpůsoben tak, aby ještě více podporoval ideu křesťanství. Je to stejný princip, jako když vítězná armáda zabaví nepříteli třeba jeho nejlepší tanky - lidé z národa, který prohrál, vidí ty tanky v akci a říkají si: vida, "naše" tanky - můžou dál, i přes tu porážku, jezdit, nebyly zničené, přetavené ... Jenže nechápou, že ty tanky už nejsou "jejich", ale jejich protivníka, který je porobil, a jim byla pouze nabídnuta vražedná iluze toho, že přes zvrat pokračuje v jiné formě něco, co měli osobně velice rádi.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 15:12    Předmět: Citovat

Tak samozřejmě že už to dneska jde - oddělit slavnosti pohanské od křesťanství. Novopohani když dneska topí Moranu, tak už to nepočítají podle velikonočních dnů, a narození boha neslaví kvůli narození Ježíška (který se - mimochodem - skoro jistě nenarodil 25.prosince).

Co se týče těch "strašidelných" vrchů a kostelů na nich, existuje teorie, že z těch vrchů vycházela (a vychází) nějaká energie, kterou naši předkové vnímali, a proto tam stavěli modly a obětiště. (Vysvětluje se to různě - vliv pdzemních hornín, třeba železných nebo magnetických rud; nebo nějaké tektonické zlomy; nebo podzemní vody. Údajně se to dá zjišťovat i pomocí proutkaře.) A ta energie snad nějak působila na psychiku člověka, že se mohl dostat do stavu změněnýho vědomí - mít vize, vidět bohy...to, co dneska dovedou šamani, nebo co dělaly věštkyně v řeckých chrámech.
A stavbou těch kostelů se měla ta energie potlačit. (Stavitelé chrámů měli taky svoje různé fígle. I magické praktiky.)
Církevní vůdcové nepotřebovali, aby lidi viděli nějaké jiné bytosti, než o kterých se kázalo v kostele. I s Biblí měli problémy, když si tam věřící přečetli něco, co se v kostele říkalo jinak.

citace:
Vladimír:
Důvod, proč tato "pokřesťanšťování" považuju často za mnohem nebezpečnější než prostý zákaz, je ten, že takto je lidem podsouvána ILUZE vstřícnosti a jakési snad i přátelskosti křesťanských církví vůči pohanským zvyklostem, ale ti lidé netuší, že je takto ta tradice a původní smysl silně deformován a uzpůsoben tak, aby ještě více podporoval ideu křesťanství


Já si myslím, že je u nás vliv křesťanských církví (zvlášť katolické) natolik oslabený, že od nich nehrozí žádné nebezpečí.
Domnívám se, že horším nepřítelem je lhostejnost k duchovním věcem a konzumní způsob života. (Stačí vidět, jak dneska lidi u nás berou Vánoce - žádný zázrak, žádná ladovská idyla, ale úklid, dostatek jídla a drahý dárky. A tlačenice v supermarketech.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dorian



Založen: 16.10.2009
Příspěvky: 41
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 16:58    Předmět: Citovat

Korrak napsal:
Pokud nemá člověk z boha nebo bohyně strach, nebo nějakej vnitřní konflikt s nimi (něco jako špatný svědomí), tak při těch vizích se asi vždycky zjevujou v příjemné podobě.
To i v případech blízké smrti (kdy se zase člověk probere) málokdo popisuje svýho průvodce jako něco nepříjemného.


Tak já neřekl že její podoba byla vysloveně vlídná, zlaté vlasy ve mě nic takového neimplikují. Můj pocit z ní bych nazval útešně chladným, rozhodně ne zcela pozitivním. Což může být tím že Moranu takto vnímám tradičně, že tak osobně vnímám smrt nebo tím že taková skutečně je. Ale zlatovlasost mě představila protože jsem nedokázal pochopit její význam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 09.11.2010 17:25    Předmět: Citovat

citace:
Dorian:
Tak já neřekl že její podoba byla vysloveně vlídná, zlaté vlasy ve mě nic takového neimplikují. Můj pocit z ní bych nazval útešně chladným, rozhodně ne zcela pozitivním. Což může být tím že Moranu takto vnímám tradičně, že tak osobně vnímám smrt nebo tím že taková skutečně je. Ale zlatovlasost mě představila protože jsem nedokázal pochopit její význam.


Ty vize jsou dost individuální. Taky ne každej to pak dovede popsat, aby tomu posluchači rozuměli.
Já bych taky asi nečekal u bohyně zimy a smrti zlatý vlasy. To tak u Eponiny nebo nějaký bohyně jara. Spíš bych čekal černý nebo bílý, stříbrný.
Jenže to jsou všechno symboly, co máme schovaný v podvědomí. Možná by ti to vysvětlil někdo, kdo vykládá sny, nebo psycholog.
Docela by mě to zajímalo, co ty zlatý vlasy znamenají.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 10.11.2010 07:41    Předmět: Citovat

Nevnášel jsem pochybnost do slovanskosti vynášení Morany, ale do jeho spalovací či topící podoby. Jak už jsem psal, na mnohých místech se Morana vynáší „jen“ mimo ves, nebo na přesně určená místa – hory, palouky, kameny apod. Zde je vztah k původnímu rituálu více než zřejmý. Topení, pálení, či kamenování – zde už je těžké určit, nakolik je původní význam obřadu provázán s křesťanským vlivem a obyčejem, ztotožňujícím Moranu s čistým zlem. Jistě, Morana se za rok vrátí, ale teď a tady se jí pomstíme za vše zlé co nám přinesla – to nevyznívá jako slovanská představa cykličnosti, smrti jako přechodu a nutnosti obměny. Oheň a voda jsou očistné elementy, chápané tak u křesťanů i Slovanů. Pokud ale podnikáme očistu, abychom zdůraznili vegetační přechod, pak ji provádíme u sebe a ve svých obydlích (vynášení a jiné rituály), ne ničením personifikace božstva. To už zavání křesťanským přístupem. Když se pohřbívá Jarilo, spojuje se s plodivou silou země – vrací se domů. Morana se odkazuje elementům ohně a vody – jsou snad její říší a domovem? Ne, nejsou. Pokud se zde spekuluje o Keltských i jiných spalovacích, či topících tradicích, jednalo se vždy o ničení něčeho, do čehož se promítlo něco zlého (nejednalo-li se ovšem o oběť), co se tak odklízelo z cesty. Aby tyto asociace byly použitelné, museli bychom Moranu ztotožnit se zlým démonem, což neodpovídá Slovanskému pojetí smrti. Každopádně oddělit a rekonstruovat původní rit od křesťanských plev je velmi obtížné a mnohdy nemožné. Bohům-žel.

Moranu proto nespálím, neutopím, ani ji nebudu kamenovat. Vynesu ji ze svého domu do háje, tam ji poděkuji a slíbím, že za rok ji ve svém domě zase uvítám.

PS1. Bohové, a tak i Morana, se každému zjevují různě, jak různé jsou naše životy a vnímání světa.

PS2. jak interpretovat bitvu? Zápas mezi nastupujícím jarem a končící zimou? V cyklickém myšlení je však vítězství jara jen dočasné a zima se s jarem doplňuje, ne potírá. A jak interpretovat Dědka – Moranina muže?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 10.11.2010 08:21    Předmět: Citovat

Radegast napsal:
Nevnášel jsem pochybnost do slovanskosti vynášení Morany, ale do jeho spalovací či topící podoby. Jak už jsem psal, na mnohých místech se Morana vynáší „jen“ mimo ves, nebo na přesně určená místa – hory, palouky, kameny apod. Zde je vztah k původnímu rituálu více než zřejmý. Topení, pálení, či kamenování – zde už je těžké určit, nakolik je původní význam obřadu provázán s křesťanským vlivem a obyčejem, ztotožňujícím Moranu s čistým zlem. Jistě, Morana se za rok vrátí, ale teď a tady se jí pomstíme za vše zlé co nám přinesla – to nevyznívá jako slovanská představa cykličnosti, smrti jako přechodu a nutnosti obměny. Oheň a voda jsou očistné elementy, chápané tak u křesťanů i Slovanů. Pokud ale podnikáme očistu, abychom zdůraznili vegetační přechod, pak ji provádíme u sebe a ve svých obydlích (vynášení a jiné rituály), ne ničením personifikace božstva. To už zavání křesťanským přístupem. Když se pohřbívá Jarilo, spojuje se s plodivou silou země – vrací se domů. Morana se odkazuje elementům ohně a vody – jsou snad její říší a domovem? Ne, nejsou. Pokud se zde spekuluje o Keltských i jiných spalovacích, či topících tradicích, jednalo se vždy o ničení něčeho, do čehož se promítlo něco zlého (nejednalo-li se ovšem o oběť), co se tak odklízelo z cesty. Aby tyto asociace byly použitelné, museli bychom Moranu ztotožnit se zlým démonem, což neodpovídá Slovanskému pojetí smrti. Každopádně oddělit a rekonstruovat původní rit od křesťanských plev je velmi obtížné a mnohdy nemožné. Bohům-žel.

... V cyklickém myšlení je však vítězství jara jen dočasné a zima se s jarem doplňuje, ne potírá. A jak interpretovat Dědka – Moranina muže?


Napsals zajímavé věci, opravdu to ukazuje, že obřad vynášení Morany, který vidíme dnes, má už silné křesťanské prvky "zúčtování se zlem". Dosvědčoval by tomu i ten Dědek - co o něm víme? Podle mě jde o hanlivé zosobnění slovanského pohanského boha, protože dědy přece byli nazýváni našimi předky skoro všichni bohové a taky duchové zemřelých předků.
Cyklické uvažování času opravdu vylučuje s něčím, co je vnímané jako nepříznivé, "nadobro" skoncovat, zejména pokud se jedná o přírodní cyklus, který je nám dobře známý a o němž víme, že je věčný. Navíc si nemyslím, že by kultura s přírodní vírou nějaké roční období opravdu nenáviděla, naopak, spíš naši předkové hledali to dobré, co období krátkých studených dnů nabízí - zimní a podzimní svátky toho budiž důkazem, a chápali, že síla a krása jara či léta jsou možné právě proto a díky tomu, že jim předchází nevlídnost a nepřátelskost zimy. Světlo není a nemůže být světlem, pokud neexistuje také tma ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dorian



Založen: 16.10.2009
Příspěvky: 41
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 10.11.2010 12:13    Předmět: Citovat

Jistěže u Slovanů nebylo nějaké roční období zlé, ale to podle mě nevylučuje rituál s násilnější symbolikou. U krvavé oběti se také nepředpokládá že je zvíře či člověk zlý. Podle mě právě destrukce Morany má zajistit že nebude porušen přírodní řád, nemá význam nenávisti vůči zimě, ale nutnosti jejího ukončení. Klidně i násilného. Za křesťanský relikt bych skoro spíš považoval tu poníženě pokornou úctu před Bohy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 10.11.2010 14:08    Předmět: Citovat

Dorian napsal:
Za křesťanský relikt bych skoro spíš považoval tu poníženě pokornou úctu před Bohy.


To je pravda. Tam, kde není člověk bohům bratrem nebo synem, ale poníženou ovcí, špatnou a vinnou už jen tím, že se narodila a dovolí si dýchat, mu ani nic jiného nezbývá.
Zajímavá je i ta dualita dobro x zlo. Zajímavá proto, že je celkem nápadné, že naši prapředkové neměli zas až takovou potřebu svět takto hodnotit, rozdělovat. Většina bohů není ani "zlých", ani "dobrých", prostě jenom JSOU - a jejich projevy můžeme subjektivně vnímat různě. Nejsou potom dobré a zlé věci, ale pouze věci, které nám/světu slouží ku prospěchu a/nebo ku cti, a věci, které nám/světu škodí. Co je negativní, nepřetrvá v našem jednání ani jednání druhých, už proto ne, že to nebude pro nikoho výhodné, potřebné. Morálka a kodex hodnot se tak stanou přirozenými a nemusejí být kodifikovány ani násilně vynucovány, ani nemusejí být násilně prosazována a vynucována pravidla, která jsou údajně "morální" a "nezpochybnitelná", ale přitom jdou jednoznačně proti lidské přirozenosti, proti svobodě lidského ducha podmiňující poznání a rozvoj a jsou tedy v konečném důsledku škodlivá. Není to však o sobectví, protože opět - např. člověk, který bude pouze prosazovat sebe a svůj vývoj a práva druhých nerespektovat, brzy přirozeně narazí na mantinely, které mu jasně řeknou, že další pokračování v tomto by neškodilo jenom druhým, na jejichž úkor se tak chová, ale i jemu samotnému. To je přirozená, přírodní etika a abychom se tak chovali, nemusíme číst žádné Desatero a vsugerovávat si bludy typu dědičného hříchu apod., vynucované trestajícím, mstícím se bohem z prostředí starých Židů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Robin Fiala



Založen: 28.5.2014
Příspěvky: 1
Bydliště: Bousov

PříspěvekZaslal: 28.05.2014 17:12    Předmět: Vynášení Smrti Citovat

http://rodnavira.cz/o-nas/nase-cinnost/vynaseni-smrti/ V tomto článku jsem se dočetl, že bohyně Smrt a Morena je jedna a tatáž bohyně. Před rokem jsem však četl několik článků,že tyto postavy měli podobnou náplň práce, ale že se střídali o svoje povinnosti. Vždy když se Morena vrátila do podsvětí, nastoupila na zemi Vesna. První co Morena udělala po návratu, že vyřídila účty se Smrtí. Chci se tedy zeptat jak to tedy doopravdy je?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Chotěbud
Rodná víra


Založen: 2.5.2008
Příspěvky: 12
Bydliště: Bělá pod Bezdězem

PříspěvekZaslal: 25.07.2014 12:18    Předmět: Citovat

Že by si Morena vyřizovala účty se Smrtí, si nějak nedokáži představit. Asi bys měl poslat odkaz na svůj zdroj, abychom byli moudřejší.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB