Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Otroctví u Slovanů a další negativně vnímané jevy

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské dějiny
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 03.11.2010 09:03    Předmět: Otroctví u Slovanů a další negativně vnímané jevy Citovat

Rád bych zjistil více informací o braní otroků Slovany v předkřesťanském období, o tom, jak s nimi bylo zacházeno a jaké bývaly jejich osudy.
Vím, že braní otroků byla u pohanských kultur běžná praxe tehdejší doby a vím, jak tento aspekt třeba křesťané - vedle např. mnohoženství nebo obětování zajatců, mladých mužů či pannen - s oblibou vyzdvihují jako doklad zaostalosti Slovanů před přijetím křtu.
Nedávno mi jeden velmi zarytý křesťan argumentoval s typickým povzneseným úsměvem, s nímž shovívavý otec hodnotí rozbití okna svým o třicet let mladším synkem, že chápe můj zájem o slovanskou víru, ale žít v té době by se mi asi nelíbilo, protože např. Praha byla vyhlášená obchodem s otroky, kteří navíc byli běžně kupováni jako předmět vhodný k obětování bohům, tedy jako například u Aztéků.
Vojtěch Slavníkovec, později svatořečený, měl údajně boj proti otroctví a mnohoženství v hlavním popisu práce a když si to později navíc pohnojil ještě tím, že vytínal posvátné háje Prusům, dočkal se "mučednické" smrti.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 03.11.2010 12:39    Předmět: Citovat

Nějak moc podrobné zprávy o otroctví a otrocích u Slovanů nemáme. Je to vpodstatě totéž jako informace o jejich náboženství. Spoléháme na zprávy autorů ze sousedních zemí.
Jinak - otroctví v té době nebylo nic výjimečného. Prvním vzorem pro celou Evropu byl Egypt, řecké státy a hlavně Římská říše. Otrokářský systém zajišťoval hospodářství.
A určitě byl humánnější než zabíjení zajatců a poražených.
A podle archeologických výzkumů bychom postupně měli opravit pohled na život otroků.
(Třeba v Egyptě dostávali při stavbě pyramid stravu, aby neonemocněli, s vitamíny, pravděpodobně lepší, než požívali svobodní chudí bezzemci. - zjišťuje se to ze záchodových a odpadních jam Smile )
V Římě vykonávali otroci i funkce vychovatelů, správců, úředníků... Nejhorší byla práce v dolech. (Ale odpadla šikana dozorců, kterou zažívali naši političtí vězni.)
Úplně jinak, než máme v představě, vypadal život gladiátorů (hodnotná strava, lékařské ošetření, vycházky - dokonce randili se svobodnými Římankami,...).
Život otroků u Slovanů se asi moc nelišil. Navíc - Praha sloužila hlavně jen jako tržiště s otroky.
Křesťanství přišlo s odsuzováním otroctví v době, když se v Římě začalo projevovat jako nevýhodný ekonomický systém.

Tady jsou pohledy českých historiků:
Píše, že »v dobách pokročilé vzdělanosti je otroctví nepěkným společenskýrn anachronismem. V dobách primitivní kultury však bývá institucí nezbytnou a důležitým prostředkem hospodářského pokroku. Již to, že se přemožený nepřítel nezabíjí, nýbrž že se hospodářsky využije, je pokrok

Doba kvetoucího otroctví tvoří zcela pravidelnou fázi společenského vývoje jednotlivých národů a není proto třeba její existenci v národních dějinách zapírat nebo zeslabovat. Neprávem dělo se tak častěji u nás v Čechách … «

V 11. stol. není ovšem již za těžko říci, odkud se braly otrocké síly a odkud byly doplňovány. Oba autoři poukazují na zprávy o tehdy obvyklém zajímání zajatců, jež prováděli Poláci v Čechách, Čechové v Polsku (za Břetislava), v Rakousku (za Soběslava), i na otrokářský obchod, který prováděli hlavně židé v celé Evropě ještě r. 1226.

KORR: To už bylo za křesťanských panovníků.

Zprávy o bojovnosti Čechů (z části i pobaltských Slovanů) v oněch dobách jsou více než hojné a nebylo tedy pozastavení nad hojností otroků u nás. Oba autoři jdou však i hlouběji do minulosti, kdy »cena otroků nezáležela výhradně v pracovní síle, neboť lovecký a bojovný národ, jakým se Čechové v nejstarších pověstech jeví, nemohl té síly výhodně zužitkovat. Otroci byli v této první době českých dějin spíše důležitým vývozním zbožím, celní sazba pro východní hranice říše francké sjednaná mezi lety 903-906 v Raffelstettenu svědčí, že otroci a koně jsou jediným pravidelným vývozem z Čech.«
KORR: Území francké říše bylo v době smlouvy už nejmíň sto let křesťanské.

Nemůže být řeči o využití otroků v intenzivním hospodářství na způsob velkostatku; avšak otroků a porobenců, bylo patrně tím více třeba, čím méně je Slovan – lovec, bojovník a pastýř nakloněn vlastní rukou vzdělávat půdu, čím více ma polní práci v opovržení.

Více je skutečně těžké říci. L. Niederle psal o věci také v Národopisném Věstníku roč. XII. a v souhlase s Jankem usuzuje, že sice již na počátku dějin se Slované také zabývali rolnictvím, ale dojista primitivním, tj. kopaničářsky. A těžko říci, zda přímo a zda s využitím otroků

Ač ani v IX. stol. nechybí zprávy o vpádech Čechů a Moravanů do Arnulfovy říše, slovanské legendy pak vyprávějí o velikém počtu zajatých otroků, propuštěných na prosby věrozvěstů na svobodu, je již přece jen na pováženou, že by i tehdy mohl trvat pravidelný vývoz otroků z českých zemí, aniž tím trpělo domácí zemědělství. Tento důvod se zdá nasvědčovat, že pro tuto životní potřebu národa byl v českých zemích jiný pramen otrockého lidu zajištěn.

Kdyby se podařilo zjistit, že v Čechách v prvých stoletích po Kr. byl dvojí, třeba etnicky rozdílný lid pod střechou společné kultury – touží J. Axamit (Libušín) – byl by to zajisté objev pro naše starší nepsané dějiny velice významný

Poddanství porobeného obyvatelstva se udrželo ve fromě vrstvení národa až do doby nedávno minulé, tj. do let 1781 a 1848.

Nelze tedy pravděpodobně mluvit vůbec o »vylidnění« a »úplné změně obyvatelstva u nás«, ať už před dobou římskou nebo po ní, jak se v poslední době tu a tam objevuje. Předpokládat lze vzájemné splývání ponenáhlou asimilací, kde potom národní a rasové odlišnosti se stírají a může patrně dojít až k úplné změně rasy.

Sociální dějiny starých Slovanů
http://slavonie.org/2009/04/22/socialni_dejiny_slovanu/

Tohle bych ti asi ani neměl ukazovat. Taky se mi to zdá poněkud přehnané. Taky jde o to, kdo přesně tam ty vpády uskutečňoval.
Starým Slovanům vůbec neslouží ke cti, jak si po boji počínali. Okrádali nepřátele, což o to, to dělali všichni a občas to patřilo ke smyslu celého válčení. Loupili v dobytých městech. Inu, to také dělali všichni. Pobíjeli zajaté vojáky, to už zdaleka nebylo pravidlem, ale stávalo se to. Kulturní středomoří však bylo zděšeno z brutality vůči obyvatelstvu - včetně žen, dětí, starých lidí… - na dobytém území. Slované je po tisících zaživa naráželi na kůly, zaživa upalovali jako oběť svým bohům anebo topili v řekách jako oběť vodním vílám, které v náboženství Slovanů hrály významnou roli. Po několikaměsíčním řádění odešli zpět i s kořistí a stovkami, možná tisíci, zajatých otrokyn
Slované na prahu historie a Sámova říše
http://www.mojeskola.net/hi/samovarise.php

Ještě jsem si vzpomněl:
Oni v nás ten pocit, že držení a prodej otroků u Slovanů bylo něco nemravného a že by se o tom nemělo moc mluvit, kromě křesťanů, udržovali socialističtí historikové, protože se drželi marx leninské třídní teorie, podle níž rozdělení na třídy bylo nespravedlivé, div ne naschvál vytvořené. A Slované (nositelé kultury pokoje a bojovníci za světový mír) by se správně na utlačování jiných tříd neměli podílet. Takže se spíš zdůrazňovalo jejich téměř komunistické prvobytné spolužití a podobné vykonstruované nesmysly.

A konečně - tu nejhorší formu otroctví vymysleli a provozovali bílí křesťani.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 04.11.2010 14:46    Předmět: Citovat

Já bych to také tak tragicky neviděl. Otroctví prostě patřilo k hospodářskému a společenskému zřízení té doby a nebyla to zdaleka jen záležitost pohanských území, protože kdo ty otroky v Praze hlavně kupoval? Pochopitelně Frankové a další jakoby křesťanské státy. I když se občas našel nějaký křesťanský horlivec, který proti otroctví vystupoval, stejně to praxi i v křesťanských zemích neovlivnilo, klidně kupovali a využívali otroky dál. A pak také ve staré době do značné míry pojmy jako otrok, sluha, zajatec nebo nevolník splývaly. A také víme, že pohanští Slované bězně zajatcům po nějaké době dávali svobodu a nechali je usadit normálně mezi sebou.

To už bylo feudální nevolnictví vrcholně středověkých křesťanských států o poznání horší. To totiž nepostihovalo jen válečné zajatce a dalších pár jedinců, ale prakticky veškeré do té doby svobodné venkovnské obyvatelstvo a z nevolnického postavení nebylo téměř úniku a tak to trvalo mnoho staletí. A když chce křesťan vyčítat pohanství otrokářství, tak by se měl prvně podívat do vlastního rybníčku. V Americe v tzv. křesťanských státech a koloniích bylo otrokářství klidně tolerováno až do nedávna. A hlavně v silně katolické latinské Americe byly životní podmínky otroků tak nepředstavitelně zoufalé, že by se v porovnání s tím mohla jít každá starověká otrokářská civilizace zahrabat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vlesoslav



Založen: 17.5.2009
Příspěvky: 9

PříspěvekZaslal: 23.11.2010 21:00    Předmět: Citovat

Vladislave, taky bych tomu panu "Lásce a Milosrdenství" v tomhle případě řekl, ať mi teda vysvětlí fakt: Za Velké Moravy bych byl otevřený starověrec a za to by mi podle Konstantinova Zákoníka pro soudný lid hrozilo zotročení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.04.2011 13:49    Předmět: Citovat

citace:
Vlesoslav: Za Velké Moravy bych byl otevřený starověrec a za to by mi podle Konstantinova Zákoníka pro soudný lid hrozilo zotročení.

Musel by ses s tím smířit.
Buď rád, že žiješ v době, kdy většina lidí už do otroctví nemusí - alespoň podle zákona.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské dějiny Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB