Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Jaká byla Velká Morava v otázkách víry?

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské dějiny
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 07.10.2010 22:47    Předmět: Jaká byla Velká Morava v otázkách víry? Citovat

V poslední době mě zaujala náboženská problematika na Velké Moravě. Na jedné straně se v církevních análech a kronikách o Velkomoravské říši píše jako o říši státně křesťanské (kdy kdo přijal křest a kdy kdo pozval věrozvěsty zde myslím rozebírat nemusím). Na druhou stranu se ve všech hlavních hradištích říše dochovaly nálezy zjevně pohanské (rodnověrné) a funkční za její éry.

Pohansko: 4 metry vysoká palisádová ohrada o rozměrech 21,5 x 17m orientovaná směr V-Z, tj. směr východu slunce během letního slunovratu. Uvnitř dalších 15. kůlových jam. Výzkum prováděl B. Dostál, předpokládající i existenci dvou rozměrných ohnišť uvnitř kultovního prostoru. Dále se zde nachází dvě kruhové svatyně z kůlových jam pro idoly, obklopené kostrovými pohřby orientovanými směr východ slunce při zimním slunovratu a rituální pohřeb koně a dítěte. Ty (svatyně) jsou však většinou datovány až do doby povelkomoravské (minimálně první ze dvou svatyní blíže kostelu).

Mikulčice: Kultovní jámy s figurkami zvířat, nástrojů a lidí. Dále kultovní místo kruhového typu s ohni ve vymezujícím příkopě naproti kostelu 1 a 2. Mimo vlastní hrad u Klášteřiska ohrada 20 x 11m s rituálními pohřby koní a částí lidských těl.

Uherské hradiště: Hřbitovní objekt tvořený třemi příkopy vymezenými kruhy. Nalezeny byly tři jámy pro idoly - jedna hlavní, dvě po stranách. Taktéž konstrukce jakéhosi přístřešku. Umístění poblíž lokace Sady.

O dalších nálezech se mluví také v Brně Líšni (Staré zámky) a ve Znojmě (Hradisko), ty bych ale musel dohledat.

Co si tedy myslíte o náboženské situaci na Velké Moravě vy? Byla Velká Morava čistě křesťanskou zemí, nebo pohanské nálezy v jejich největších hradištích napovídají, že zde existovalo oficiální dvojvěří, či byla křesťanská víra záležitostí zejména mocenskou a na lidu nevynucovanou?

Přemyslovské Čechy poddané Velké Moravě zřejmě v této otázce šli vlastní cestu, jak svědčí místní pohanské povstání a útěk knížete na Moravu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 07.10.2010 22:56    Předmět: Citovat

K pohanskému povstání v poddaných Čechách dodávám, že vypuklo za knížete Bořivoje roku 883, který si útěkem ke Svatoplukovi zachránil život. Svatopluk sám pak povstání v provincii potlačoval. Povstání vedl legendární Strojmír.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 08.10.2010 19:22    Předmět: Výstava Klášťov - hora čarodějů Citovat

K místům, která jste tady uvedli, bych doplnil ještě Klášťov - pověstmi opředenou horu asi 18 km východně od Zlína, kde v uplynulých několika letech prováděl výzkum dr. Kohoutek a našel tam toho docela dost - teď zrovna na zlínském zámku probíhá výstava:
http://muzeum.zlin.cz/vystavy.htm

Jinak, Korraku, pohanství přece u nás nikdy nezaniklo - vždyť i my jsme toho důkazem! Přežilo v pohádkách, pověstech, ale v nižší formě i ve folklóru a různých božcích, věštcích apod....
Po tisíci let se, zasuté hluboko v nás, dere znovu na povrch.
Velice by mě zajímalo, jak by to vypadalo, kdyby tomu bylo naopak. Kdyby tu vládlo křesťanství a pak někdo násilím vnucoval stovky let lidem rodnověří. Kdyby s tím pak přestal - jestli by se našel vůbec někdo, kdo by se DOBROVOLNĚ vrátil ke křesťanství, kdo by si "vzpomněl", že jeho předkové před 1000 lety byli křesťané...
Nevzpomněl by si NIKDO ... ani pes by po něm neštěkl. Lidé si vybavují totiž jen to, co je pro ně přirozené a odpovídá přirozenému běhu světa, na novotvary rádi zapomenou.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 08.10.2010 21:11    Předmět: Citovat

Dobře, ale co si myslíte o Velké Moravě, jak je položena otázka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 09.10.2010 08:11    Předmět: Citovat

Zajímavé je, že hned po pádu Velké Moravy došlo k pohanské reakci, o které svědčí božiště nalezené v Pohansku. To bylo vybudováno až po zničení říše. Lze z toho vyvodit, že moravskému obyvatelstvu zas až tak křesťanství milé nebylo. Dokud byl mocný kníže se silnou armádou, nemohli se jeho vůli protivit, ale jakmile byla jeho síla zničena Maďary, okamžitě využili příležitost a vrátili s k pohanství. A přitom hradiště v Pohansku nebyla žádná periférie, bylo to jedno z největších center Moravy, kde byly předtím dokonce dva kostely. Dost možná také k reakci vedlo zklamání, že nový bůh nepomohl Maďary porazit. To byl asi také jeden z důvodů, proč se vrátit k starým osvědčeným bohům.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 09.10.2010 10:08    Předmět: Citovat

Svatopluk ovšem nevyhnal Metodějovy žáky kvůli návratu k pohanství, ale aby je nahradil západním (franským) klérem, a to bylo nepředstavitelně větší zlo. Cyril a Metoděj byli přece jenom něco jako idealističtí pacifisté, sotva by souhlasili s násilím vůči pohanům, zatímco franský klérus si žádné servítky nebral. Oficiální politika Mojmírovců sice byla prokřesťanská, ať už provýchodní nebo prozápadní, avšak přitom je naprosto zřejmé, že křesťanství s pohanstvím na Velké Moravě koexistovalo po celou dobu a zdá se, že vcelku v míru a bez problémů. Archeolog Zdeněk Klanica popsal přímo v Mikulčicích, hlavním středisku Velké Moravy, pohanský kultovní objekt, který fungoval po celé 9. století, tedy po celou dobu, kdy byly Mikulčice s 10 kostely christianizačním centrem pro celou Velkou Moravu i daleké okolí. To poukazuje až na mimořádnou náboženskou tolerantnost na Velké Moravě. A pohanství se evidentně netýkalo jen lidí z venkova. Na ploše onoho kultovního objektu jsou velmi honosné hroby, které musely patřit příslušníkům vysoké moravské nobility.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 09.10.2010 11:10    Předmět: Citovat

Korrak napsal:
citace:
Vitoslav
Svatopluk ovšem nevyhnal Metodějovy žáky kvůli návratu k pohanství, ale aby je nahradil západním (franským) klérem

Já jsem to asi neúplně vyjádřil, že mu šlo víc o politiku než o náboženství. Když se usmířil s východofranckou říší (a její církví), konsolidoval svoje vojsko a začal zvětšovat území: takže kromě Moravy připojil Slovensko, Čechy, Horní a Dolní Rakousy, Panonii (až k soutoku Tisy s Dunajem), Halič (tehdy se jí říkalo Červená Rus), Malopolsko (podél horní Visly), Horní Slezsko (podél Odry), Lužické Srbsko (asi až k Sále).
A určitě zasahoval i do vývoje okolního území.
Při tom všem mu nejspíš náboženské problémy byly ukradené.


To asi skutečně byly. Nakonec Svatopluk vůbec neváhal s pomocí Franků podle zradit svého strýce Rostislava, svrhnout ho z trůnu a zaujmout jeho pozici. Pak hrál chvíli Frankům do not, ale nakonec zradil i je. Z jeho skutků vyplývá, že ho nějaké morální a náboženské problémy skutečně vůbec netrápily. Jediné, co ho evidentně zajímalo, bylo rozšiřování vlastní moci a expanze jeho říše. Ačkoliv to bylo na jednu stranu období její největší slávy, na druhou stranu to byl příznak jejího konce. Říše nedokázala tak rychlou expanzi vstřebat a vnitřně se začala rozkládat. Proto také hned po Svatoplukově smrti dobyté oblasti (jako třeba Čechy) využily příležitosti a odtrhly se, mezi Svatoplukovými syny vznikly rozbroje a říše tak nedokázala čelit nové hrozbě - Maďarům, kteří ji nakonec zcela zničili.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Svetomir



Založen: 20.2.2016
Příspěvky: 3
Bydliště: Nitra

PříspěvekZaslal: 20.02.2016 20:18    Předmět: Citovat

Vítoslav napsal:
Cyril a Metoděj byli přece jenom něco jako idealističtí pacifisté, sotva by souhlasili s násilím vůči pohanům, zatímco franský klérus si žádné servítky nebral.

Máte pravdu len v prípade Cyrila, ktorý nestihol robiť zle - umrel ako 42 ročný v Ríme. Ale Metod napísal Zakon sudnyj ljudem, kde citujem hneď prvý bod:
Každá vesnice, v níž se
konají oběti nebo přísahy pohanské, ať je předána Božímu chrámu se
vším majetkem, který patří pánům v této vesnici. Ti, kteří konají oběti
a přísahy, ať jsou prodáni s veškerým svým majetkem a získaný výnos
ať se rozdá chudým.
To znamená, že tento zákon potieral pohanstvo a to veľmi surovo ohňom a mečom. Majetok cirkvi nie je len z darov!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské dějiny Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB