Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Baba Jaga jako Paní zvířat

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Dorian



Založen: 16.10.2009
Příspěvky: 41
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 27.08.2010 16:31    Předmět: Baba Jaga jako Paní zvířat Citovat

Nedávno mě napadla teorie že postavu Baby Jagy by šlo chápat jako Paní zvířat, snad stojící po boku Velese jako Pána zvířat. Některé z pohádek kde vystupuje mě vedou i k nápadu chápat jí jako šamanskou, či obecně iniciační bohyni (v tomhle vycházím z Ruských mýtů od Elizabeth Warner).

Takže pokusil už se někdo odborně chápat Jagu jako bohyni a k čemu došel ? A pak, existuje nějaký obecně přijímaný etymologický výklad jejího jména ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 28.08.2010 06:41    Předmět: Citovat

Ježibaba
http://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C5%BEibaba
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dorian



Založen: 16.10.2009
Příspěvky: 41
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 28.08.2010 12:08    Předmět: Citovat

Korrak napsal:
Ježibaba
http://cs.wikipedia.org/wiki/Je%C5%BEibaba


Díky, ale hledat na Googlu a Wikipedii (včetně anglické) umím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 29.08.2010 11:01    Předmět: Citovat

citace:
Dorian : Díky, ale hledat na Googlu a Wikipedii (včetně anglické) umím.

A našel jsi nějaký jiný etymologický výklad?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 30.08.2010 16:53    Předmět: Citovat

Korrak napsal:
citace:
Dorian : Díky, ale hledat na Googlu a Wikipedii (včetně anglické) umím.

A našel jsi nějaký jiný etymologický výklad?


Tak ten rádoby etymologický výklad na Wikipedii je naprosto nesmyslný. Etymologický slovník Jiřího Rejzka spojuje Ježibabu s Jezinkou a oboje vykládá ze staročeského "jězě" (čarodějnice, lesní žínka, zlá žena). To je etymologicky totožné se staroslověnským "jędza" (choroba), což je jen fonetické obměna praslovanského "jęga" (z toho ruské Jaga). Vše vychází z indoevropského kořene "ing-" (bolest, nemoc). V tomto výkladu se shodují všechny etymologické slovníky.

Co se týče mytologického významu Ježibaby / Baby Jagy, tak bych ho viděl ještě hlouběji než jen jako paní divoké zvěře. Viděl bych ji přímo jako odvrácenou tvář Matky země, nikoliv té Matky země, která rodí a dává život (tedy Mokoš), ale té Matky země, která zabíjí a požírá své vlastní děti a tráví je ve svých útrobách (aby mohla Mokoš plodit nové). V tomto pozření Ježibabou - návratu do útrob a následném znovuzrození - je také skryto mystérium iniciace. Ježibaba jako představitelka ničivých a smrtících sil přírody je logicky také vládkyní divokých šelem, které mají v přírodě zabíjení na starosti.

Otázkou je, do jaké míry může být Ježibaba totožná s Morenou, v tom nemám úplně jasno.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 30.08.2010 17:28    Předmět: Citovat

Zdá se, že Ježibaba a Baba Jaga jsou tak silně zakořeněné v lidové slovesnosti (a nejen v pohádkách), že bude skutečně spíš vycházet z dávných mýtů, než aby to byla vymyšlená pohádková postava.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 31.08.2010 17:17    Předmět: Citovat

Ježibaba
Zdeněk Váňa řadí Ježibabu mezi vzdušné bytosti (nižší než bohové).
Výrazně negativní aspekt vzdušné bytosti představuje baba Jaga, o níž si vyprávěli bajky východní i západní Slované, z jižních ji znali i Slovinci. Její jméno (jaga – jedza) vznikl patrně z odž (užovka, had) a již samo o sobě naznačuje zlou podstatu. Jde o zosobněnou bouři v podobě zlé stařeny, ošklivé, s rozcuchanými vlasy, velkým nosem, s dlouhou bradou a železnými zuby(KORR: Vzpomínáte na tu zlou babu Smrt s kosou a s železnými zuby ve filmu Perinbaba http://www.youtube.com/watch?v=YOru-XBarW8&feature=related ?), která létá na ohnivé železné stoupě, poháněné paličkou, přičemž zametá za sebou pometlem stopu. Proto se k jejímu usmíření vynášela za bouře před dům lopata a pometlo. Jindy usnadňovaly její let vzduchem sedmimílové boty, koberec samolet nebo hbitý kůň. Při jejím letu se ohýbají stromy, vyjí psi a vzdychá celá země; provázejí ji její synové – ohniví draci (blesky). Pod dotykem jejího kouzelného prutu vše zkamení. Skrývá se hluboko v lese, kde má chalupu na muřích nohách, ohrazenou plotem z lidských kostí a lebek: živí se totiž lidským masem, zejména dětí, a dušemi zemřelých. Střeží tu své poklady, živou a mrtvou vodu a řadu jiných kouzelných věcí, jež vesměs užívá k zlému, jen výjimečně naopak. Svým zjevem připomíná děsivé stařeny antiky – Gorgony a Graie, nelze ji však s nimi ztotožnit. Je obrazem hrozivé tváře přírody a jejích rozpoutaných živlů, které přinášejí člověku zkázu.
Zdeněk Váňa, Svět slovanských bohů a démonů, Panorama Praha 1990

Jindy je řazena mezi božstva nebo nižší božstva.
Bába, Děd.
Tato dvojice představuje ve staroslovanské mytologii zimní božstva Peruna. Vládnou v zimě od doby povánoční, kdy podle starého pořekadla se „zima za mrazy otáčí“. Na jaře obě božstva pozbývají své zimní moci a proměňují se. Dědka lidé topí jako Moranu, na Slovensku z jara tento zvyk doprovázeli písní:
Dedko náš, Dedko/ požrau si nám všetko/ nič si nám nenechau/ tak si sa dobře mau.
I Dědkova družka,
Bába, je symbolicky chápána jako Morana. U Srbů se zimní Bába nazývá Korizma. Představují si ji jako stařenu se sedmi ohromnými zuby v ústech. Každý postní týden před Velikonocemi jeden ze zubů ztrácí, a když jí vypadne poslední, umře a pošle dětem barevné vajíčko, které je symbolem nového života, znovuzrozené přírody. V Chorvatsku chodily děti na Zelený čtvrtek a Velký pátek s lískovými pruty „Korizmu terati“, tedy vyháněti. Slovinci nazývali obyčej vynášení Morany „rezat babu“, tedy řezati bábu. (KORR: V Česku se vrbám, z nichž se řeže proutí – mimo jiné i na velikonoční pomlázku – říká bába.)
Na místo Báby zimní, známé také pod jménem Ježibaba, nastupuje na jaře vládu Bába letní, čili Zlatá bába.
Ježibaba se až do dnešních časů objevuje v pohádkách a mýtech ve všech slovanských státech pod názvy: Baba Jaga, Jedži Baba, Jendži Baba, Jedza, Jedzyna, Jezinka, Baba Jaha, Jehera, Baba Iha. Lidé si ji představují jako vyhublou stařenu s dlouhou bradou a rozcuchanými vlasy. Proto se v Rusku také nazývá Kostjannaja noga (Korr: Připomínám zde Kostěje nesmrtelného z pohádek.) a Srbové ji nazývají Gvozdenzubou (KORR: gvozd = hřebík).
Josef Růžička, Irena Šindlářová, Mýty a báje starých Slovanů, Fontána 2003
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.09.2010 16:00    Předmět: Citovat

Ony ty různé pohádky můžou mít fakt kořeny v dávné mytologii.
A slovanské názvy mohou mít společné jádro s příběhy staré Indie a Íránu a dokonce i Iráku (sumersko babylonského).

Všimněte si, kolik jmen obsahuje část Naga nebo Tata Naga:
http://www.linkedin.com/directory/people/naga-5.html
Jenže slovo naga znamená had. (Je dokonce možné, že z něho vzniklo slovo nahý, které se vyskytuje ve všech slovanských jazycích, praslovanské nag s tvrdým jerem, litevské nuogas, lotyšské nuogs, lat. nudus, gótské naqabs, něm. nackt atd.)
V Indii jsou hadi uctívaní (jeden Nág dokonce chránil Buddhu při meditacích.) a existují příběhy o hadích lidech, kteří žili v dávné minulosti.

Jenže oni ti Nágové pocházejí vlastně ze sumerských mýtů (ze sumersko babylonských destiček). Patřili mezi skupiny Annunaků (Ti, kteří přišli z hvězd), kteří se vzbouřili proti hlavnímu bohu a za trest museli zůstat na zemi: Igigové ovládli Chaldejsko, Elohimové se dostali až do Starého zákona (to byli ti, kteří stvořili svět a Adama...) stejně jako Nefilimové (zrodili se, když synové boží vcházeli k dcerám lidským), Archonti - duchové temnot (byli to hadi nebo draci), Dragoni - draci, Ciakari - draví létající ještěři, Insektoidi (asi podobní mouchám), vodní Nágové a vzdušní Nágové (tady připomínám, že i čínští draci a indiánští hadi lítali . Opeřený had je nejvýznamnějším bohem střední Ameriky), Asurové a Rakšasové (ty už známe z indických a iránských mýtů).
A ti vodní Nágové měli i jména: Tata Naga (táta Had). A to už nám může připomínat slovanskou Jadži Babu (která se dá přeložit i jako Jadži čarující).
A abych se v závěru dostal k českým ochranným hadům. Dodnes není spolehlivě vysvětlen význam slova Praha. Možností je hodně : vltavské prahy (peřeje nebo trámové hatě), mohlo to být indoslovanské praja [pradža] = poddaný, anebo od slova pražit (=vypalovat lesy), i když v té době už na území Prahy asi nebylo co vypalovat, protože osídlení zde bylo předslovanské. Dokonce se objevil názor, že to pochází z německého die Frage - otázka.
Anebo to fakt souvisí s tím prahem - prvním místem v domě, na které se musí vstoupit.
Notorickým základem našich znalostí o původu jména je informace, že jméno Praha je prý odvozeno, v souladu s pověstmi, od domovního práhu, jenž měl u Slávů zásadní význam a doslova mystickou akceleraci. Snad i proto, že pod prahem skrytý had, za minimální naturálie, dnem i nocí strážil rodinu domácího pána a působil tak jako "důmyslná" ochrana před vetřelci i zlými duchy! Ano, pod prahem slávských obydlí totiž sídlil bůžek v podobě domácího hada "in natura", přinášející hospodáři ochranu a jeho rodu zdraví a štěstí.
Přičemž dveřní otvor byl situován, co do velikosti tak, že vstupující musel při překročení prahu vždy sklonit hlavu. Nehledě na přechod ze světla do přivítací místnosti podobající se svým minimálním osvitem temnici (opak světnice). A než se nadál, mohl být rozporcován na dva nesymetrické kusy, nebo uštknut domácím hadem, sídlícím pod zmíněným prahem. Dodnes se nám dochovala vzpomínka na onen Slávy oblíbený podprahový fenomén v podobě svatebního rituálu "přenášení přes práh"! Propracovaný tak, aby si domácí bůžek, respektive přísný hadí strážce, napoprvé nespletl novopečenou nevěstu s nežádoucím vetřelcem. Ten, kdo naopak z domu vycházel, již většinou věděl, jakou nohou vykročit a naopak vkročit. Prah byl základním kamenem každého stavení. Jako takový byl i místem přísah, "Tesání" a ukládání základního kamene končilo právě obřadním rituálem "přenášení přes prah". Praha se dle této vize stala obřadním kamenem státu.

Libušina Cassurgis - Praha Matka měst
13.09.07 Zdeněk Patrick
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 01.09.2010 19:30    Předmět: Vladislav Citovat

Na Valašsku, odkud pocházím, představa hada hospodáře a ropuchy hospodyně přetrvala až do začátku 20. století, a doufám, že i déle!
Na ten práh či k němu se jim dávalo mléko, šlo v podstatě o ochranného ducha toho obydlí, projevujícího se v hadí podobě.
Koneckonců - proč ne? Je to vyloučeno? Jedině snad z pohledu křesťana nebo materialisty, což kolikrát vyjde nastejno.
Nepodceňoval bych vnímání těch lidí, to, co byli schopni vidět a my už, zatíženi jiným typem myšlení, vidět schopni nejsme. Ty "nadpřirozené" bytosti, ať už jde o "dobré" či "zlé", skřítci, smoci, draci,světlonoši, vodníci, rusalky a kdo ví kdo ještě, někde existují a jsou nějakým způsobem vnímatelné. Možná jde "pouze" o formy, jimiž jsou duchovní bytosti vnímatelné lidskému oku - např. jistá energie se projeví jako drak, nicméně reálný základ tam asi bude. Nejsou vymyšlené a ani nevěřím, že jde o pouhý setrvačný odkaz nějakých bytostí starých tisíce let odněkud z Íránu. Vylučuje to už způsob, jakým bylo povědomí o nich předáváno - lidovou slovesností, která vylučuje vše, co se nepotvrdí zážitky následujících generací.
Bezprostředně "nad" námi existuje velmi pravděpodobně "duchovnější" sféra, kde jsou přítomny nejen ony, ale zřejmě i naši bohové. Tato sféra se částečně prolíná s naší trojrozměrnou a někteří z nás jsou ji někdy schopní vnímat. A jako vždy, když se učíme od vyspělejších, i zde platí: zaslouží si naši úctu a pokoru a jejich vedení nás pozvedne!

Naši slovanští předkové v to nevěřili - kdepak, oni to VĚDĚLI!

Tato víra, zcela přirozená a založená na reálných prožitcích reálných lidí (z nichž ti, kteří měli schopnost toto vnímat opakovaně, se často stávali knězi, kněhyněmi, později tzv. božky apod.), skutečně podněcovala lidskou duchovnost, činila z ní něco každodenního, až skoro samozřejmého, vnímaného nikoliv "darem" víry, jak tvrdí křesťané, ale mnohem silnějším prizmatem reálného poznání.
Právě proto, že byla tato víra vytlačena křesťanstvím, které nabízí člověku duchovno mnohem abstraktněji a neuchopitelněji (neboť ho nabízí formou příčící se v řadě aspektů lidské přirozenosti), došlo u mnoha lidí k odklonu od duchovna jako takového, dle stejné logiky, dle jaké uvěříme, že nám šéf zvedne plat o 5 tisíc, ale když přijde kolega a nabídne nám, že nám za jistých okolností zařídí zvednutí platu o 30 tisíc, řadu z nás to odradí a přestanou věřit v možnost jakéhokoliv zvednutí platu.
Přesně takto odradilo křesťanství masy lidí od duchovního vnímání světa.
V tomto vidím sílu rodnověří - v jeho přirozenosti a uchopitelnosti. Věřte tomu, že kdyby tomu bylo naopak a křesťanství bylo před tisíci lety nahrazeno rodnověřím, dnes by hledala křesťanským způsobem vyšší bytosti pouze hrstka z těch, kteří je takto dnes hledají opačně.
Neboť jen to, co je přirozené a tedy i pravdivé, přetrvává, vše ostatní začne odcházet ve chvíli, kdy přestane působit umělá síla, která to udržuje při životě.
Když čtu, co se třeba udrželo ve valašské lidové slovesnosti po tolika staletích vymývání mozků křesťany, nelze o tom, co je (bylo) přirozené a co umělé ani v nejmenším pochybovat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 01.09.2010 21:29    Předmět: Citovat

Když jsem byl malej, tak jsem se s tím hadem hospodáříčkem, kterej bydlí někde pod schodama do chalupy taky setkal. Sice jsem ho nikdy neviděl, ale považoval jsem za samozřejmé, že mu chutná mlíko nebo smetana. Naši nám vysvětlovali, že je to něco jako skřítek, kterého jsme znali ze severských pohádek - taky má rád sladkou kaši a stará se o dům.
Když jsem se začal zabývat náboženstvími, tak mi vrtalo hlavou, proč se s příchodem křesťanství staly z hadů a draků symboly zla. Protože ani v Starém zákoně ten had z Ráje se nechoval jako nějakej svůdce nebo nepřítel. A už vůbec se tam o něm nemluví jako o Ďáblovi. Ani nelže - to, co říkal, se splnilo. (Ďábla s hadem ztotožnil vlastně až Jan v Apokalypse. A ta vznikla až za našeho letopočtu.)

Křesťani svou netolerantností způsobili likvidaci starých náboženství a dnes (možná kvůli staromilství, tradicionalismu) nejsou schopni uchopit snahu mnohých lidí po obrodě duchovna.
A k odlivu věřících zvlášť od katolíků přispívají určitě i všelijaké skandály - tahanice o majetek a teď ještě ty pedofilní aféry a jejich tutlání.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladislav



Založen: 9.8.2010
Příspěvky: 53

PříspěvekZaslal: 01.09.2010 22:05    Předmět: Vladislav Citovat

Přesně tak to je.
Udělali démony či ďábly nejen z hadů či ropuch, ale prakticky ze všech predátorů, ze všeho, co se pokojně neživilo trávou nebo bobulemi, ale masem druhým - viz třeba osud vlka.
Důsledkem toho bylo, že se země sice stala tím sadem, tím polem, jakým se dle Bible měla stát, ale pouze tím, že jsme zničili divočinu, zničili přírodní rovnováhu a nakonec tím začali ničit i rovnováhu mezi námi a v nás.
Jejich učení nám vzalo dávnou rovnováhu a udělalo z nás to, co glorifikovali - ovce a poslušné stádo, třesoucí se strachem z jakýchsi hříchů a trestů, stádo, jemuž je pro jistotu strach vštěpován už při narození, neboť hříšnými se už rodíme, přejímaje hříchy našich rodičů.
Jenže mají smůlu. Dnes už se to mění a sotva skončila jejich kontrola nad tím, co si máme či musíme myslet, můžeme se vracet k dávným obyčejům.
Zase respektovat hada a ropuchu jako hospodáře, zase rozmlouvat se stromy, větrem a potoky.
Ve vlku ctít bratra a rádce.
Sledujeme-li toto přirozené duchovno, dané nám skutečnou silou stvoření tohoto světa, nemůžou naše srdce trvale onemocnět a naše činy nás očistí.
Ať nám k tomu pomáhají bohové, stvoření i pro naši ochranu a poučení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 02.09.2010 07:47    Předmět: Citovat

Třeba ropuchy (a žáby vůbec) jsme nepovažovali ani za nebezpečné, ani za škaredé. Ve starém bydlišti byl vyveden septik trativodem do potoka a ten procházel zahradou. Každý rok se v záhonech usadila hnědá ropucha s rodinou. Tatínek říkal, že chrání jahody před slimákama.
Pak jsme se přestěhovali a i u nového domu se ve skalce každý rok objevila ropucha zelená. Měla pod kamenem doupě a tam vyváděla mladé. Bydlíme v malém městě, tak nevím, jakými podzemními cestami se k nám dostala.
Pak se v ulici dělaly nějaké úpravy a žába zmizela. No a letos už se mi pod nohama zas nějaké žabky pletly.
Když člověk nevystupuje jako pán tvorstva, tak se dá žít s mnoha zvířaty. V Indii nechávají pod domem kobru, aby chytala myši a potkany. Chovatel si zvykne i na svého hada, pavouka nebo myš.
Dá se žít i s vlky (zmáčkněte Video a spusťte ho.).
http://channel.nationalgeographic.com/episode/a-man-among-wolves-2926#tab-Videos/02700_00
Jenom se člověk nesmí cítit jako něco jiného, než je příroda. Třeba ji může brát, jako by ve všem byla duše - od kamenů, přes rostliny,... až k nebi (vesmíru). Jako to dodnes dovedou přírodní národy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dragovít



Založen: 28.9.2009
Příspěvky: 62
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 04.10.2010 00:56    Předmět: Citovat

Negativní podoba hada a ropuchy se mi zdá zřejmá: had je tvor, který svou kořist napadá pomocí škrcení nebo jedu. Ropucha má jedové žlázy.
Právě představa, že tyto tvory mohl někdo využívat k výrobě jedů a travičství hrála v neprospěch těchto dvou tvorů. Toť vše.

Tvrzení, že za negativní věhlas hada a ropuchy může křesťanství a křesťané se mi zdá jako nesmysl. Vlastně několik posledních příspěvků zde mi připadají jako pouhopouhé konstrukce snažící se křesťanství očernit a dát mu nejzápornější roli v dějinách, pramení to ze zřetelné zaujatosti vůči tomuto náboženství.

Ano, křesťanství vytlačilo a nahradilo původní pohanská náboženství, ale obviňovat křesťanství z prvního i posledního, tedy dokonce i z negativních představ o hadovi a ropuše se mi zdá trochu směšné.
_________________________________________________________

Vítoslave, připadá mi, že se příliš upínáš k představě, že Morana je Velesova žena. Příbuzenské vztahy mezi slovanskými bohy (pokud vůbec nějaké byly) nám nejsou známi. Manželský svazek mezi Velesem a Moranou odvozuješ od pole jejich působnosti (podsvětí + smrt), což nemusí být vůbec pravdivé.

Totéž lze říct o Dorianově domněnce o paní zvířat.

Baba Jaga může mít něco společného s Moranou, ale také nemusí. Ono bohatě stačí, že je Morana spojována se zimou a smrtí. Podle mě se Baba Jaga nepodobá žádnému pohanskému božstvu, je to jednoduše druh démona. Podobně je to i s mím tématem o Mrazíkovi. Překvapilo mě, že tu nikdo v souvislosti s Babou Jagou nezmínil klekánici a polednici, protože ty mají k ní zcela určitě blízko.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 04.10.2010 04:54    Předmět: Citovat

citace:
Dragovít:
Negativní podoba hada a ropuchy se mi zdá zřejmá: had je tvor, který svou kořist napadá pomocí škrcení nebo jedu. Ropucha má jedové žlázy.
Právě představa, že tyto tvory mohl někdo využívat k výrobě jedů a travičství hrála v neprospěch těchto dvou tvorů. Toť vše.

Tvrzení, že za negativní věhlas hada a ropuchy může křesťanství a křesťané se mi zdá jako nesmysl. Vlastně několik posledních příspěvků zde mi připadají jako pouhopouhé konstrukce snažící se křesťanství očernit a dát mu nejzápornější roli v dějinách, pramení to ze zřetelné zaujatosti vůči tomuto náboženství.

Ano, křesťanství vytlačilo a nahradilo původní pohanská náboženství, ale obviňovat křesťanství z prvního i posledního, tedy dokonce i z negativních představ o hadovi a ropuše se mi zdá trochu směšné.


Když se podíváš na mytologii národů světa, tak kolem celé Zeměkoule byli hadi a draci uctívanými tvory, nebo dokonce stvořiteli světa. (Někde po tom uctívání zůstaly hmotné památky - mumie hadů, jinde zobrazení.)
Drak
http://cs.wikipedia.org/wiki/Drak
Existuje dokonce mýtus o hadích - dračích lidech (Názích), kteří byli prvními obyvateli a budovateli světa (podobně jako sumerští Annunakové, nebo starozákonní Boží synové). Opeřený had je nejslavnějším bohem latinské Ameriky.
Zrovna tak nemáme doloženo, že by se zrovna Evropani nějak báli žab, netopýrů, úhořů a hadů. (Jed ropuch není tak silný, aby se z něho u nás běžně vyráběly jedovaté směsi, a středoameričtí indiáni, afričtí domorodci a třeba Australci se běžných zvířat - ani jedovatých - nebojí. Mají strach akorát z převtělených kouzelníků a zvířat, která přijala nějakou kletbu.
Podobně považovali hada a draka za posvátná zvířata i Keltové - hadí a dračí hlavy se zobrazují ještě dnes na replikách keltských amuletů. Draci dokonce Keltům pomáhali a chránili určitá území. Taky představovali čtyři prvky světa. U Germánů chránili draci a hadi poklady - obvykle nějaké posvátné, božské.
Severská ropucha má podle legendy v hlavě dokonce drahokam - samozřejmě že ne každá, to už by byla lidmi vyhubena.
Obrat nastal s příchodem křesťanství, kdy byl had uměle ztotožněn se Satanem (což byl zpočátku celkem nevinný tvor), ale později z něho teologové zkonstruovali Ďábla, který se stal zodpovědným za všecko zlo.
Had v Ráji
http://myty.info/view.php?cisloclanku=2007050003
Stejně dopadl i drak, jehož křesťani ztotožnili s mořskou obludou Leviathanem a tím pádem i s Ďáblem..
Leviathan
http://www.google.cz/images?rlz=1T4SKPB_enCZ218CZ314&q=leviathan&um=1&ie=UTF-8&source=univ&ei=DEupTKWfAoOBOt2MmeUM&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CD4QsAQwAw&biw=990&bih=506

Když pak křesťani na začátku středověku vyhubili své odpůrce - kacíře a odpadlíky, pustili se do čarodějnic (jejich postupy později převzali nacisti a bolševici). A tehdy nastala další smutná kapitola v životě zvířat, protože mezi pekelné posly (a tvory, jejichž pomocí leze ďábel na svět) byla kromě ženy zařazena i žába, netopýr, krkavcovití ptáci, kočka, koza, osel, moucha, různí brouci, housenky, stonožky, můry, a další.
Takže o úloze křesťanské církve v převratu lidského vztahu k těmto zvířatům při její honbě za světskou mocí není pochyb.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 04.10.2010 07:55    Předmět: Citovat

Dragovít napsal:

Vítoslave, připadá mi, že se příliš upínáš k představě, že Morana je Velesova žena. Příbuzenské vztahy mezi slovanskými bohy (pokud vůbec nějaké byly) nám nejsou známi. Manželský svazek mezi Velesem a Moranou odvozuješ od pole jejich působnosti (podsvětí + smrt), což nemusí být vůbec pravdivé.


Však jsem ani netvrdil, že je to něco jiného než moje čistě spekulativní dedukce. Může to být samozřejmě i jakkoliv jinak.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB