Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Rodnověří a novopohanství

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Současné rodnověrské hnutí
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 07:05    Předmět: Citovat

Imbolc a Slavic Kin? nejak mi to nejde dokopy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 09:35    Předmět: Citovat

Hmm, vidím, že povědomí o jiných pohanských tradicích tady není valné :-/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Lutobor
Rodná víra


Založen: 10.1.2008
Příspěvky: 5

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 11:02    Předmět: Citovat

Nedá mi to trochu si nerejpnout, ale proč se zajímat o tradice které u nás nemají žádnou tradici ??? Nebo se mýlím ?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rennfri



Založen: 25.1.2008
Příspěvky: 24
Bydliště: brno

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 13:35    Předmět: Citovat

no ony keltske svatky a tak u nas taky jistou tradici maji - keltove na nasem uzemi byli taky..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 13:58    Předmět: Citovat

Řekl bych, že člověk se může zajímat o cokoliv. Co ze svých zájmů vyvodí pro svůj život, je už jiná věc
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 15:03    Předmět: Citovat

Lutobor napsal:
Nedá mi to trochu si nerejpnout, ale proč se zajímat o tradice které u nás nemají žádnou tradici ??? Nebo se mýlím ?


Historie umožňuje prostor pro mnoho různých interpretací Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 17:41    Předmět: Citovat

Ľud, ktorý sa usadil na území dnešných Čiech a Slovenska a kontinuálne tu žije dodnes je slovanský, to je fakt, ktorý nikto nemôže vyvrátiť. Je dobré sa zaujímať ako "členovia" indo európskej rodiny aj o tradície iných indo europskych národov. Kelti, Germáni alebo napr. Balti sú mi blízki a sympatickí a o ich históriu i náboženské tradície sa zaujímam. Nebudem sa však prihovárať Taranisovi ani Thorovi, len preto, že tu kedysi keltské a germánske kmene žili. Cudzích Bohov rešpektujem, svojich, rodných uctievam. Studoval som si stránku Pulnoční klan a moj pocit z toho je asi taký, že je to len dalsia odnož neodruidizmu. Síce mám z vás lepsí pocit ako z Wiccy, ale aj tak cítit new age tendencie vo vašom prístupe k indo europskej tradicii. Instruktážne videá ako vykonávať obrady, šablony na tvorbu obradov, prvky modernej ezoteriky, mysticizmu a tzv. literatury pre rozvoj osobnosti. A hlavne, chýba mi etnický príncíp, t.j. obnovenie a udržiavanie zväzkov s predkami. Noira síce píse o apelovaní na rodnú kultúru, je členkou Slavic kin a prednosť pred slovanským sviatkom /Velesov deň/ dá keltskému Imbolcu. Protichodné. Musím zopakovat svoje slová, ktoré som písal na inom fóre: Kam kráčaš Slovan? Kedy nájdeš odvahu postaviť sa na vlastné nohy a prestanes sa skrývať za chrbát svojich starších súrodencov? Pár odvážlivcov sa už našlo, ale stále je nás málo. A posvätný dub na ostrove Bujan slabne, Zmejova moc rastie.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 04.02.2008 22:35    Předmět: Citovat

Budislav napsal:
Ľud, ktorý sa usadil na území dnešných Čiech a Slovenska a kontinuálne tu žije dodnes je slovanský, to je fakt, ktorý nikto nemôže vyvrátiť. Je dobré sa zaujímať ako "členovia" indo európskej rodiny aj o tradície iných indo europskych národov. Kelti, Germáni alebo napr. Balti sú mi blízki a sympatickí a o ich históriu i náboženské tradície sa zaujímam.


To je perspektiva ADF, vychází z komparativní mytologie.

citace:
Nebudem sa však prihovárať Taranisovi ani Thorovi, len preto, že tu kedysi keltské a germánske kmene žili. Cudzích Bohov rešpektujem, svojich, rodných uctievam.


To je asi ten bod, kde se rozcházíme. Chápu, že někdo se považuje za Slovana (nebo třeba Kelta), ale netvařme se, že pro jednu z těch cest existují nějaké "objektivní", nezvratné důkazy. Je to daleko více věc citu. Já mám předky česko-maďarsko-německé-bůhvíjaké. Do čtyř let jsem mluvila plynně maďarsky. A hádám, že mnoho českých Slovanů bude mít i bohatší původ. Volba "rodného" je opravdu volba, všichni jsme tu mix. Nakonec Maiello pochází z jiné země, a přesto se cítí Slovanem. Znám Američany, kteří se cítí Slovany, a neumí žádný slovanský jazyk. Takže jazyk taky není jediné kritérium. A předkové? Já svoje předky nechápu jako "Slovany", ani jiné etnikum - jsou to prostě duchové... někdy se nepodaří s nimi navázat vztah vůbec.


citace:
Studoval som si stránku Pulnoční klan a moj pocit z toho je asi taký, že je to len dalsia odnož neodruidizmu.


S tím se také nikdo netají! (Ovšem pojem "druid" vykládáme specifickým, způsobem, který je skoro neslučitelný s pojetím jiných druidů...)

citace:
Síce mám z vás lepsí pocit ako z Wiccy, ale aj tak cítit new age tendencie vo vašom prístupe k indo europskej tradicii. Instruktážne videá ako vykonávať obrady, šablony na tvorbu obradov, prvky modernej ezoteriky, mysticizmu a tzv. literatury pre rozvoj osobnosti.


To je ta předpona neo-pohanství. Novopohanství má další, současné inspirační zdroje. Teď jsme publikovali nějaké zásadní překlady textů o ADF (vize, cíle...), to možná víc osvětlí.

citace:
A hlavne, chýba mi etnický príncíp, t.j. obnovenie a udržiavanie zväzkov s predkami. Noira síce píse o apelovaní na rodnú kultúru, je členkou Slavic kin a prednosť pred slovanským sviatkom /Velesov deň/ dá keltskému Imbolcu.


Uhh. Kde začít mám? Confused tady: my rozlišujeme 3 druhy "předků", existuje zde řada prolínajících se chápání tohoto Spřízněného rodu. Jednak předkové pokrevní, druhak předkové srdce a za třetí lidé, kteří žili na tom místě před tebou. Z tohohle našeho pohledu mi není vůbec jasné, jaké předky myslíš ty? Pokrevní? No ano, pak jsem čechoněmcomaďarka. Srdce? Nebo místa? Mám zvláštní lásku k oblasti Sudet. Tohle všechno mě přesvědčuje o tom, že "etnický" přístup většiny rekontrukcionalistů je prostě... no nechci říct blbost, ale prostě to absolutně odporuje mojí zkušenosti.

Myslím, že nerozumíš povaze starých předkřesťanských náboženství. byla inkluzivní a synkretická. "Egyptská" Isis se dostala s římskými legiemi až do Paříže a Londýna. Slované byli ovlivněni náboženskými představami íránců. atd. atd. tato náboženství se leckdy dost vyvinula v průběhu historie a nakonec ZANIKLA.

Já volím takové pohanství - novopohanství - které vychází z paměti místní krajiny. Podívej se na jména. Slovanská? Ano. Ale taky keltská a germánská. řecko-římská kultura je nedílnou součástí našeho umění a vzdělanosti. Svátky? Když prostuduješ novodobý folklor, je to fúze všech zmiňovaných kultur a samozřejmě křesťanství. Imbolc není "kelstký" svátek: je to pohanský svátek, který vychází z dění v přírodě. je mi úplně fuk, že moderní pohanský kalendář o 8 svátcích nebyl v této podobě v původních pohanských kulturách. Je příhodná pro dnešek. Pohanství vždy mělo místní charakter a vycházelo z přírodních dějů. To monoteistická náboženství slaví něco, "protože tomu tak bylo v minulosti" nebo to vychází z nějaké konkrétní události. Odmítám slavení vybádaných svátků. Historická fakta nejsou "posvátná". Nebyla ani tehdy! Prostě se to zrodilo ze zkušenosti těch lidí.

Vůbec celá moderní koncepce etnik a národů je daleko spíše směsicí našich předsudků a tužeb, a účelových interpretací, než vyjádřením toho, jak to TEHDY staří pohané pociťovali. nepotřebuju rekonstruovat žádnou mrtvou kulturu jako svatou relikvii, stačí mi se vcítit do toho, jak staří pohané MYSLELI a VIDELI svět kolem sebe. Což myslím, že vím, vzhledem k tomu, že studuju religionistiku se specializací na staré evropské tradice. na tom se dá postavit pohanství pro dnešní svět.

New Age, Wicca ani žádná jiná současná duchovní tradice není "lepší" než jiná a pokud nejste schopní nahlédnout, že ostatní to mohou brát taky jinak, a mít přitom stejně silné duchovní zkušenosti a dělat to celým srdcem, pak je to fanatismus. Nemůžeš někoho obvinit, že nenásleduje své předky, když existuje mnoho pojetí předků a co je jisté, že se VŠECHNA zcela jistě liší od toho, jak tento pojem chápali staří pohané. Musí. Protože žijeme v 21. století.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 05.02.2008 17:18    Předmět: Citovat

To jsem rád, že to tu takto vykrystalizovalo, protože mi to umožnilo pochopit několik věcí. Tak předně mě to utvrdilo v názoru, že rodnověrci nejsou novopohané. Rodnověří je samostatná ideologie (i když vnitřně dost rozrůzněná), která není součástí novopohanství (vnitřně ještě víc rozrůzněného), ale je s ním paralelní, protože i přes některá společná východiska a určité prolínání jsou metody a cíle dost odlišné.

Já nechci a nebudu Noiru nijak hanit za to, že je novopohankou. Uznávám právo každého člověka na výběr jeho duchovní cesty, Noira si dobrovolně vybrala novopohanství. Já se s takovou volbou neztotožňuji, ale plně jí respektuji. Jiní si zase vybrali křesťanství, buddhismus, islám nebo kdovíco co dalšího. Exaktně nelze říci, proč by mělo být slovanské náboženství platnější než nějaké jiné, přilnutí člověka k nějaké víře má vždy pocitový rozměr a to nelze změnit ani racionálními argumenty ani násilím.

Co se týče otázky předků, tak já předky vnímám čistě biologicky: tedy jsou to řady lidí, z jejichž těl já jsem zplozen. Pokud se chceme k předkům obracet jako k souboru těchto lidí, bez nichž bychom ani my nebyli, tak je nemůžeme omezovat etnicky, protože nikdo z nás nemá předky pouze jedné národnosti, ani nemůže s jistotou říci, jakou národnost měla většina z nich. Navíc národy vznikají a zanikají a takové pojetí předků sahá neomezeně do minulosti, tedy i do doby předcházejí vzniku Slovanů i Árijů (Indoevropanů). Omezovat tak úctu pouze k předkům určité národnosti je nesmysl, předkové jsou prostě útvarem nadetnickým.

Pro moji identitu Slovana a rodnověrce plně dostačuje to, že je jsem součástí národa, který má zcela nezpochybnitelné slovanské kořeny, a že i moji konkrétní předkové (rodiče, dědové, babičky), které znám nebo které jsem znal či se o nich dozvěděl, byli a jsou také součástí tohoto národa.


Naposledy upravil Vítoslav dne 05.02.2008 21:25, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rennfri



Založen: 25.1.2008
Příspěvky: 24
Bydliště: brno

PříspěvekZaslal: 05.02.2008 20:47    Předmět: Citovat

ja jsem premyslela o tom, co se mi porad nelibi na pulnocnim strome ac s mnohym co noira psala docela souhlasim - rekla bych ze to je snaha o systematicnost a globalizaci..vsechny ty veci o kterych jsi psala nebo mate na strankach se odkazuji na neco velkeho co tyhle mensi skupiny sklada dohromady a tvori z nich monstrum..a to me uprimne docela desi a opravdu mi to neni sympaticke Smile internet a informace jsou sice hezka vec, ale opravdu nepotrebuju patrit do nejakeho obrovskeho systemu..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 06.02.2008 08:58    Předmět: Citovat

rennfri napsal:
ja jsem premyslela o tom, co se mi porad nelibi na pulnocnim strome ac s mnohym co noira psala docela souhlasim - rekla bych ze to je snaha o systematicnost a globalizaci..vsechny ty veci o kterych jsi psala nebo mate na strankach se odkazuji na neco velkeho co tyhle mensi skupiny sklada dohromady a tvori z nich monstrum..a to me uprimne docela desi a opravdu mi to neni sympaticke Smile internet a informace jsou sice hezka vec, ale opravdu nepotrebuju patrit do nejakeho obrovskeho systemu..


Děsivé..? Huh, to zní trochu jako nějaký zatuchlý underground... systém atd. Laughing Monstrum, to jsou fakt silná slova.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rennfri



Založen: 25.1.2008
Příspěvky: 24
Bydliště: brno

PříspěvekZaslal: 06.02.2008 11:36    Předmět: Citovat

neslovickar, premyslela jsem jak to slovy vyjadrit co nejlip a holt z toho vylezlo tohle Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 06.02.2008 11:42    Předmět: Citovat

No fakt zajímavě to ukazuje,jak smýšlíš Smile Evidentně máme zcela odlišné cíle.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vlk



Založen: 14.1.2008
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: 06.02.2008 13:41    Předmět: Citovat

Hmmm hmmm zajimave...
Na jednu stranu myslim chapu co chce Noira rict a cim a jak si to vysvetluje. Na druhou stranu, a ted se budu mozna uz trochu opakovat, souhlasim v necem i s Rennfri. A to v tom, ze to co popisuje Noira uz mi fakt zacina pripadat jako neco monstrozniho, neco co se zacina institucionalizovat do jakesy formy ci podoby s navody co delat a jak, jak sama napsala,hlavne na zapade se silnou kastou knezi, coz teda fakt neuznavam a nemusim...
Ziji ted a tady. Uznavam a vnimam, ze v krajine ve ktere ziji, zilo behem vyvoje cloveka mnoho lidi, kteri v ni nechali sve otisky. Nekdy vice, nekdy mene viditelne. Vdechli teto krajine nejaky raz a ja jej po mnoha staletich vnimam a ano, naplnuje me to urcitou mystikou a pokorou pred temito predky, kteri touto krajinou prosli a zili v ni. At uz to byli lide doby kamene, bronzove, ci Kelti nebo Germani. Nicmene pokud uz to tak musim napsat, mluvim slovanskym jazykem, ziji na uzemi, kteremu soucasny raz a kulturu a zvyky dali hlavne Slovane a je to ten nejintenzivnejsi odkaz, ktery vnimam. Pokud se budu bavit o uctivani predku, budu je uctivat po slovanskem zpusobu, protoze tak me to da se rict svym zpusobem mi predci naucili...Ano mozna mam ve sve krvi i nejake mongoly ci ja nevim huny, ale odkaz mych predku je slovansky...a tak jej vnimam. Pokud uz bych se rozhodl slavit nejake svatky at uz takove ci makove, asi bych slavil svatky, ktere tady u tohoto etnika ci naroda maji nejakou tradici a navracel bych se tim zpet ke svym korenum. Mozna trochu kostrbate napsano ale snad to chapete...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
rennfri



Založen: 25.1.2008
Příspěvky: 24
Bydliště: brno

PříspěvekZaslal: 06.02.2008 17:52    Předmět: Citovat

jo, asi jsi to zatim popsal pro me nejuchopitelneji, rekla bych ze to beru obdobne..proste vim, ze "keltsky"(tomu je nejbliz gaelic a irstina,ne?) se asi opravdu nikdy nenaucim, ani nemam duvod, zato rustine a polstine a temhle jazykum rozumim a rekla bych ze budu schopna se s temi lidmi domluvit kdyz je nekde potkam..a sve kořeny citim spis na tu slovanskou stranu nez kam jinam..když sama pro sebe prosim o pomoc Mokoš - proste je to pocitove spravne, brighit by mi pres usta nesla...a proti systemu a snahu o globalizaci ze me mluvi pohled na soucasnou spolecnost, jejiz system se mi nijak zvlast nepozdava a doufam ze mi vyjde muj plan na "propadnuti" jejim systemem..mym cilem je potkat par podobne smyslejicich lidi, to mi ke stesti staci Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 06.02.2008 18:59    Předmět: Citovat

Celkom pekne sa nám to tu rozbehlo a nebudem snad posobit velmi narcisticky ked napíšem že hlavne vďaka mojmu príspevku Laughing
Noira naozaj fundovane reagovala na moj dost emotívne pojatý príspevok. V niečom jej za pravdu môžem dať, v niečom nie. Polytestické nábozenstvá sú tolerantné a dosť liberálne oproti monoteizmu. súhlasím s tým, že jestvuje indo - europsky koncept - spoločné nábožensko - filozofické znaky, ktoré nachádzame počnúc Árijcami a končiac povedzme Slovanmi. Nespochybnujem ani to, že i starí Slovania boli ovplyvnení svojimi susedmi a nie všetko čo považujeme za slovanské (božstvá, rituály, obyčaje, mýty) má domáci, teda slovanský pôvod. Dobrým príkladom sú napr. mená božstiev Simargl a Chors, ktorí majú zrejme staroiránsky pôvod, i keď podla niektorých bádateľov môžu mať i slovanský pôvod.
Spoločným znakom všetkých novopohanských organizácii je generalizovanie a ako to veľmi trefne napísala Rennfri globalizácia tzv. pohanského duchovna . Indo - europske nábozenstvá sú si v mnohom podobné, o tom som už písal vyššie, avšak nie rovnaké. Každá podskupina IE rodiny má určité charakteristické črty, nie sme všetci ako by nás jeden mater mala:). Kvoli nedostatku času by som rád citoval úryvky zo štúdie Jazykové mýty a ich poslanie(autori: Viktor Krupa, Slavomir Ondrejovič), ktoré sa veľmi hodia k téme a s ktorými sa absolutne stotožňujem

....mýty ako spoločný majetok celej society popri poznávacej funkcii neraz zohrávali významnú úlohu aj pri upevňovaní celistvosti a jednoty etnika, a to nielen jednoty v synchrónnom reze, ale aj jednoty na časovej osi – teda jednoty všetkých živých generácií s tými, čo žili kedysi, i s tými, ktorí sa ešte len narodia. Mýty slúžili ako nástroj na zachovanie kultúrnohistorickej identity, ako prostriedok upevňovania odolnosti voči rozkladným vplyvom zvonka. Dôležitý v tomto kontexte je etnocentrizmus. Je natoľko závažným komponentom kmeňového či etnického povedomia v prehistórii i v ranej histórii azda všetkých národov, že stvorenie sveta sa v starých mýtoch vlastne zhoduje so stvorením územia či ostrova, kde sídli príslušný kmeň alebo etnikum.


Pre novopohanov sú toto zrejme prežitky, ktoré napatria do 21. stor. Pre rodnovercov (aspoň sa domnievam) je tzv. etnocentrizmus velmi podstatný. To však nemusí medzi nami rozduchávať konflikty, veď ako sa vraví: všetko je subjektívne a relatívne. Určite mi je bližší svojou vierou resp. filozofiou - svetonázorom novopohan ako ateista alebo monoteista.

Ešte v krátkosti k tomu cteniu predkov. Boli tu uverejnené rôzne názory a pocitové vnímanie tzv. manizmu. Ja som sa už k tejto téme vyjadril. No rád by som dodal, že ked volám predkov, volám v prvom rade pradedov a prababy nášho rodu (slovenského a slovanského). Avšak svojim sposobom si ctím všetkých indo - europskych pradedov, ktorí sa zrkadlia v nás. Táto úcta je však iná, menej pocitová a viac racionálna.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 07.02.2008 11:21    Předmět: Citovat

Souhlasím s Budislavem. V rodnověří má etnocentrismus opravdu dominantní postavení. Když to řeknu z jednodušeně, tak pro novopohanství je ve větší či menší míře typický synkretismus, rodnověří ale náleží k rekonstrukcionalismu, jeho úlohou je rekonstruovat (prakticky zaniklé) etnické náboženství a uvést ho v život tak, aby fungovalo stejně jako fungují ve světě jiná etnická náboženství, která nikdy úpadkem v takové míře neprošla.

To neznamená, že by se v rodnověří vůbec neobjevovaly nějaké synkretistické prvky, stejně tak jako i novopohanství v menší či větší míře využívá rekonstrukcionalismus. Dokonce i hranice mezi rodnověřím a novopohanstvím není zcela zřejmá, existují skupiny a jednotlivci, kteří stojí prostě někde mezi. Obecně vzato však jasně vyplývá, že pro rodnověří je typický celkem striktní rekonstrukcionalismus, novopohanství je mnohem liberálnější a svolné k synkrezím různých druhů. Protože novopohanství nerekonstruuje konkrétní etnické náboženství, tak pro něj nemá etnická přílušnost vyznavačů valný význam.

A protože rodnověří obnovuje etnické náboženství, tak je pro něj naprosto nezbytný soulad mezi vírou a příslušným etnikem, protože jinak etnické náboženství prostě fungovat nemůže. To ovšem zcela nevylučuje možnost, aby se do rodnověří zapojil člověk, který není etnicky Slovan. Avšak na takového člověka pak rodnověří vyvíjí asimilační tlak, plnohodnotně se může zapojit jen v tom případě, že v plné míře přijme slovanskou etnickou identitu i s jazykem a dalšími etnickými znaky. Rozpor mezi vírou a etnickou příslušností prostě etnické náboženství nesnese.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 08.02.2008 09:30    Předmět: Citovat

Dobre napísané Vitoslave. Ovládanie nejakého slovanského jazyka je v prípade rodnoveria veľmi dôležitý a nemá len význam praktický, teda dorozumievací. Je neviditeľnou niťou, ktorá spája jednotlivých členov spoločenstva. Je v ňom zakódovaná história daného etnika, rodu, rodiny, , kraja, občiny. Jazyk má mýtickú príchuť v zmysle viery v magickú moc jazyka, ktorá je stará ako samo ľudstvo. Jej prejavom je napríklad slovné tabu, ktoré dočasne alebo i natrvalo zakazuje používať niektoré slová. Iné slová zase získali sakrálnu moc. W. von Humboldt vyslovil krásnu, vznešenú a z môjho pohľadu i pravdivú myšlienku, keď jazyk pokladal za jednu z hlavných tvorivých síl v dejinách ľudstva a za stelesnenie duše národa.

Hoci moderné slovanské jazyky sú v mnohom odlišné od staroslovačiny, resp. staroslovienčiny ako bol nazývajný jazyk na území tzv. Megale Moravia, predsa len podstata jazyka ostala zachovaná. Preto úsilie človeka žijuceho povedzme v USA nadviazať kontakt s roditelmi - slovanskými predkami uprostred cudzej krajiny a prostrednictvom cudzej reči je z môjho pohľadu márne.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 09.02.2008 18:33    Předmět: Citovat

Zaujímalo by ma a určite nielen mňa niečo o pozadí vzniku pojmu rodnoverie resp. rodná viera. Kedy a kto prišiel s týmto pojmom?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 10.02.2008 11:06    Předmět: Citovat

Taky je důležité říct, že rodnověří je z těch 3 etnických cest (keltská germánská) nejmladší a asi neméně rozvinuté, stejně jako samotné bádání o slovanském náboženství - které má zase taky nejméně dochovaných zdrojů... atd.

Zatímco keltský, germánský a další rekontrukcionismy jsou na Západě součástí novopohanské scény, tady to rodnověří směřuje někam jinam, a na východ odsud už vůbec. Vždyť taky všechny slovanské země byly za železnou oponou, zatímco tam se to rozvíjelo!

Četla jsem teď studii o novopohanství v Rusku a východní Evropě, a přátelé, byly byste zděšeni a znechuceni (alespoň doufám!). Ráda pošlu. S novovpohanstvím ve smyslu západním to nemá absolutně nic společného a je vůbec dost pochybné, zda to chápat jako emancipovaný náboženský směr, nebo určitou sociálně-politickou ideologii.

Vychází dost z koncepcí populárních v době Třetí říše a to je pro absolutní diskreditace. Nehovořím už o politických stranách s "novopohanskou" rétorikou, vandalismu na křesťanských kostelích a skutečnosti, že vytváří ozbrojené jednotky... skutečně se mi zdá, že jde spíše o politickou ideologii než cokoliv jiného. Nenašla jsem tam nic, co patří do mojeho chápání moderního pohanství - ekologie, úloha žen... takový zakladatel RUNviry měl otevřeně monoteistické tendence.

Prostě slovanská větev novopohanství je někde docela jinde, hlavně odsud na východ, a v jiném článku o situaci na Ukrajině autor naznačil, že v některých věcech se to podobá novopohanství na západě, když vznikalo, tzn. je tam časový skluz několik desítek let.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
rennfri



Založen: 25.1.2008
Příspěvky: 24
Bydliště: brno

PříspěvekZaslal: 10.02.2008 11:26    Předmět: Citovat

tu studii posli..

nicmene muj nazor ze smerovat k zapadnimu stylu "novopohanstvi" neni pro ceskou oblast cesta - at uz z jazykovych hledisk jak uz tu bylo vickrat receno tak proto ze rekla bych etnikum na uzemi cech bylo svebytne a rekla bych ze koreny toho jevu se daji hledat uz v te dobe rodů - koneckoncu staci se pak podivat na stredovek,vznik husitstvi - vzdycky jsme museli byt neco extra..nejsem historik,pisu to jak to citim,proste pro me by opravdu nemelo smysl vstupovat do nejakeho novopohanskeho spolku ktery se ridi tim co vzniklo na zapade, stvalo by to muj individualismus..neprijde ti ze je blbost absolutne prejimat neco co primarne vzniklo v uplne jiny zemi? nevim, pro me je asi dulezitejsi "prirozenost" nez presny rekonstrukcionalismus..

rekla bych ze v kazde zemi by se mely tyhle skupiny lidi formovat samostatne a v rusku veci vznikaly vzdycky trochu jinak - ideologie mely neskutecne premrsteny dosah..a vem si ze rusove nejdriv byli neskutecne ovladani pravoslavim,pak za komunismu byla zase nejaka vira silne omezena takze jsou jeste o dost jinde nez my..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 10.02.2008 12:10    Předmět: Citovat

To, co jsi napsala o situaci v Rusku a na Ukrajině, je pravda, ale ne úplná. Předně v Rusku existují stovky různých spolků a skupin, a každý z nich se hlásí k trochu jiné ideologii. K extrémní pravici, rasismu a nesnášenlivosti se třeba hlásí Svaz slovanských obcí slovanské rodné víry (SSO-SRV: http://www.rodnovery.com/). Problém je v tom, že vznikající pohanství v Rusku do značné míry splynulo s rozšiřujícím se a výrazně nacistickým skinheadským hnutím.

V Rusku je veliký problém také v tom, že prvním ideologem ruského pohanství byl sovětský disident Alexandr Dobrovoľskij (Dobroslav: http://dobroslav.tk/) - přesvědčený nacista a rasista. Dnes se od něj většina spolků distancuje, ale jeho ideologie zanechala v ruském pohanství nesmazatelnou stopu.

Jiné spolky jsou zase mystifikačně synkretistické. To je třeba Staroruská církev Inglingů, která spojuje slovanské náboženství s moderním esoterismem, východními náboženstvími a ufologií, avšak také s dávkou rasismu a antisemitismu a neskrývaným obdivem ke zřízení nacistického Německa. Mystifikační ideologie této "církve" se pak zakládá na víru v pravost tzv. Velesovy knihy a tzv. Staroruských véd, což jsou vše moderní padělky.

To byly dva ilustrační příklady ruských organizací, od kterých se my samozřejmě plně distancujeme a nepovažujeme je za žádné reprezentanty rodnověří. Krom toho ale v Rusku působí početné spolky, které se k žádnému extrémismu ani mystifikacím nehlásí a dělají opravdové a seriozní rodnověří. To je třeba Kruh pohanských tradic (KJT - http://www.triglav.ru/), který sdružuje spolky, které přímo odmítají spojování extremismu s pohanstvím. Podobně i další významný spolek: Sdružení přírodní víry Slavia (http://slavya.ru/) nepřipouští extremismus ani mystifikace.

K tomu ještě dodám, že v Rusku kromě občasného ničení křesťanských svatyň skinheadskými vandaly hlásícími se z nějakého důvodu k pohanství velmi pravidelně dochází k ničení nově zbudovaných slovanských svatyní, to ať už skinheadskými vandaly hlásícími se k fanatickému křesťanství, tak i mocí úřední.

RUNVira je prakticky mrtvá organizace. Byla založena v Americe ještě v sovětských dobách ukrajinským emigrantem, ale v 90. letech se jí na Ukrajinu rozšířit nepodařilo. Dnes má jednu svatyni v Americe, ale prakticky nevyvíjí žádnou činnost. Ono je vůbec typické, že ti první, kdo se začali obracet ke starým náboženstvím, nedokázali vstřebat polyteismus a většinou je spojili s nějakou formou monoteismu nebo panteismu. To neplatí pouze pro Slovany. Až další generace dokázala polyteismus přijmout v plné šíři. Prostě jak byl obtížný v minulosti přechod od polyteismu k monoteismu, tak byl v současnosti obtížný i přechod od monoteismu k polyteismu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 08:27    Předmět: Citovat

To by dost odpovídalo tomu, co Isaac Bonewits (náš zakladatel) definuje jako "středopohanství" (Mezopaganism), to jsou právě různé nedozrálé vlny pohanství, které ještě nedozrály k polyteismu atd.

Ty organizace o nichž mluvíš jsem v té studii nenašla. Je možné, že to jsou vzdělanější lidé, kteří mají více kontaktu se západem. No podívej se na Wikipedii. Tamní seznam slovanských organizací je matoucí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vlk



Založen: 14.1.2008
Příspěvky: 24

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 10:52    Předmět: Citovat

Promin,ale musim ti rict ze tvuj slovnik fakt nechapu a je mi tak trochu proti srsti, zni moc ucene a navic slova jako "nas zakladatel" "stredopohanstvi" ci "nedozrálé vlny pohanství" mi silne evokuje pohled jakym se diva nekdo kdo si mysli, ze jeho je neco vyzraleho a super na nekoho o kom si mysli ze je meneceny...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 11:11    Předmět: Citovat

To středopohanství v některých případech odpovídá, ale v slovanském případě se to spíše vztahuje na dobu 70. až 80. let 20. stol. V dalším vývoji se to buď přiklonilo k serioznímu rodnověří pravého polyteismu, v jiných skupinách ale 'středopohanské' prvky zůstaly a k tomu se začaly přidávat mystifikace, lživé prameny a spojení s extremistickými ideologiemi. To už není 'středopohanství' to je 'lžipohanství', u kterého už není šance na navrácení do 'normálu'.

Pošli mi tu tvou studii, ať se na ní podívám. Já už jsem nějaké takové studie četl, ale většinou věc nedokázaly postihnout v celistvosti, to je ale velmi obtížné, protože je to vše nesmírně zamotené a vzájemně propletené a hlavně většinou nejsou k disposici věrohodné informace o vzniku a vývoji jednotlivých skupin. Člověk z vnějšku prakticky nemá šanci se v tom zorientovat, pokud u toho nebyl už od začátku. Také zaleží, kdy tato studie vznikla, protože se situaci každým rokem mění.

Wikipedia není v tomto vůbec hodnověrným zdrojem informací, protože jednotlivé znepřátelené skupiny si vzájemně odkazy a obsahy článků mažou nebo je upravují a mystifikují.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vladimír



Založen: 11.2.2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 11:24    Předmět: Citovat

Ani na zapade to nieje ružove. Pred nejakym časom som sa rozpraval s jednym poľským sociológom, ktorý dlhodobo skúma neopahanskú scénu a bavili sme sa samozrejme aj o mystifikátoroch a nacistoch atď. Hovoril, že napriklad v Dásnku kde sú germánsky pohania oficialne akceptovany štátom je drtivá väčšina skupín ak nie všetky tvrdo nacisticka a sú skorona 100% prekryté s hnutím skinheads.

Osobne viem že v Nemecku je nacisitckych pohanov tiež dosť. Takže si netreba robiť ilúzie o vyspelosti západu v tomto ohlade.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladimír



Založen: 11.2.2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 12:12    Předmět: Citovat

Noira napsal:
Taky je důležité říct, že rodnověří je z těch 3 etnických cest (keltská germánská) nejmladší a asi neméně rozvinuté, stejně jako samotné bádání o slovanském náboženství - které má zase taky nejméně dochovaných zdrojů... atd.


Toto konšatovanie je tak trochu polopravdive. Je pravdou, že v sučasnej spoločnosti rodnoverie mladšie oproti asatru a keltoch. No o jeho nižšej miere rozvitosti nemože byť reč aspon nie v tej miere, že by šlo o nejaký zásadný rozdiel. V tomto ohlade samozrejme nemôže byť braná za reprezentatívnu vzorku situácia v Čechách a na Slovensku. (to platí pre všetky tri pohanske tabory) Istý dešpekt pred rodnoverim zo strany CZ a SK "keltov" a "germanov" Very Happy pramení skôr znezalosti situácie rodnoveria ako celku, prípadne situácie v iných krajinách.

To čo som povedal platí pre stav bádania o slovanskom náboženstve duplom. Moja doterajšia skúsenosť je taká, že miera bádania venovaná náboženstvu Slovanov v celku výrazne presahuje situáciu ohľadom germánov a keltov. Opačná ilúzia vo všeobecnom povedomí je dôsledkom toho, že väčšina tohoto sa deje v Rusku a jeho okolí. Príčom z toho zdrvujúceho množstva odbornej literatúry ktorá vychádza sa ku nám dostane len malý zlomok.

Tvrdenie o nedostatku dochovaných zdrojov je platné len čo sa týka historických prameňov opak platí ale pre etnografiu a folklór (hlavné vých. slov. a balkán) kde je kresťanský náter častokrát len povrchný a bezpečne oddeliteľný od predkresťanského. U keltov a germanov situácia opačná.

Kategorické tvrdenia o malej miere rekonštruovatelnosti a rekonštruovanosti náboženstva Slovanov sú z objektívnych príčin milné.

Omlúvam sa vopred, tón tohoto príspevku by sa mohol zdať útočný, no celkom určite takým nechcel byť.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 15:42    Předmět: Citovat

Vítoslav napsal:
...
Pošli mi tu tvou studii, ať se na ní podívám. Já už jsem nějaké takové studie četl, ale většinou věc nedokázaly postihnout v celistvosti, to je ale velmi obtížné, protože je to vše nesmírně zamotené a vzájemně propletené a hlavně většinou nejsou k disposici věrohodné informace o vzniku a vývoji jednotlivých skupin. Člověk z vnějšku prakticky nemá šanci se v tom zorientovat, pokud u toho nebyl už od začátku. Také zaleží, kdy tato studie vznikla, protože se situaci každým rokem mění.


“Christians! Go home”: A Revival of Neo-Paganism between the Baltic Sea and Transcaucasia, Journal of Contemporary Religion, Vol. 17, No. 2, 2002.

Nahrála jsem to na http://www.arbor-nocturnus.wz.cz/Christians_go_home.pdf

citace:
Wikipedia není v tomto vůbec hodnověrným zdrojem informací, protože jednotlivé znepřátelené skupiny si vzájemně odkazy a obsahy článků mažou nebo je upravují a mystifikují.


To je tam celekm běžný...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 15:44    Předmět: Citovat

Vladimír napsal:
Ani na zapade to nieje ružove. Pred nejakym časom som sa rozpraval s jednym poľským sociológom, ktorý dlhodobo skúma neopahanskú scénu a bavili sme sa samozrejme aj o mystifikátoroch a nacistoch atď. Hovoril, že napriklad v Dásnku kde sú germánsky pohania oficialne akceptovany štátom je drtivá väčšina skupín ak nie všetky tvrdo nacisticka a sú skorona 100% prekryté s hnutím skinheads.

Osobne viem že v Nemecku je nacisitckych pohanov tiež dosť. Takže si netreba robiť ilúzie o vyspelosti západu v tomto ohlade.


Mám na mysli UK a USA, o Polsku a Německu mám přesně takové zprávy, jak říkáš.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Vladimír



Založen: 11.2.2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 16:07    Předmět: Oprava Citovat

Pisal som o Dánsku. Len aby sa nahodou moj preklep "v Dásnku" nebral ako v Gdansku. Aj keď v Poľsku je to skutocne tiez podobne, hoci tam existuju tiez skupiny, ktore sa distancuju od nacizmu ezoteriky atd.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vladimír



Založen: 11.2.2008
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 16:20    Předmět: Citovat

prebehol som si tak zbezne ten clanok. Je to znacne povrchne ale hlavne neaktulne. Od 2002 sa v ruskom rodnoveri udialo brutalne vela veci.

Ale iná vec tak na okraj - pobavila ma zmienka:
"Chuvash author identifies Jesus Christ with a local Pagan spirit, ‘Keremet’"

Keremet je v ugrofinskej mytológii boh podsvetia a hlavný protivník nebezského boha Numitorema. (Neskôr zla demonicka bytosť). To je super to ako by sme my hovorili o Ježišovi že je čert. Asi to zacnem pouzivat.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Budislav
Dažbogovi vnuci - moderátor


Založen: 10.12.2007
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 19:52    Předmět: Citovat

Dáma a páni, mám pocit že táto argumentačná prekáračka nemá žiaden význam. V každej komunite sa nájdu jednotlivci či skupiny, ktoré sú hodnotné a naopak aj hromada marazmu. Netýka sa to len rodnoveria či novopohanstva ale všetkého v našom živote. Ide len o to, vedieť oddeliť zrno od pliev a tiež sa nedopúšťat chyby, ktorú hodne ľudí robí a to je zovšeobecňovanie a idealizovanie. Stáva sa to aj mne, ale snažím sa tieto negatívne fenomény minimalizovať.

Najväčším neduhom rodnoveria je hlavne ten neonacizmus a rasistické tendencie, casto i naivnosť, rôzne mystifikácie. Novopohanstvo má podľa mňa velký problém s prepiatym ezoterizmom, vytváraním kultu osobnosti okolo novopohanských kňazov, sektárske prvky. Tiež vytváranie hierarchie, predpisov, návodov, vzorcov, ktoré mi občas mierne upomínajú monoteistické nábozenstvá. To je však len môj osobný názor a v žiadnom prípade nechcem tvrdiť že je správny, ani tým nechcem dehonestovať význam neopohanského hnutia. Vidím jeho zápory ale i klady.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 11.02.2008 23:31    Předmět: Citovat

Tak jsem si tu studii přečetl a musím říci, že vyvozovat z toho závěry o současném slovanském rodnověří je opravdu směšné. Slovanskému pohanství se to věnuje spíše jen v několika zmínkách než souvisle, navíc i to, co tam je, vůbec neodráží situaci v Rusku a na Ukrajině, která tam byla v roce 2002, ale spíše něco, co tam bylo někdy na začátku 90. let. Autor prostě nebyl schopen se zorientovat v aktuální situaci, proto vzal za základ zastaralé informace.

Ale to hlavní je autorova naprostá zaujatost proti pohanství, které se objevilo na území bývalého SSSR, která čiší z celého textu. Já moc nevím o pohanství u Arménů, Marijců a Tatarů, ale dobře poznám, že o slovanském pohanství neuvedl v postatě žádné konkrétné informace. Vše, co psal, bylo v objetí jakéhosi mlžícího zevšebecnění s jasným účelem vrhnout na slovanské pohanství co nejhorší světlo. I těch pár konkrétnějších informací o zakladateli RUNViry Lvovi Sylenkovi je úplně mimo realitu, protože RUNVira se nikdy na Ukrajině neuchytila a dnes tam působí úplně jiné organizace.

Já jsem již dříve otevřeně poukázal na nešvary, které provázejí slovanské pohanství u Rusů a Ukrajinců. A mohu říci, že jsem byl přitom mnohem konkrétnější, než autor oné studie, protože jsem se odvážil jmenovat jména organizací i osob, které slovanské rodnověří překrucují. To, co dělá autor oné studie, však překračuje míru únosnosti, protože tyto negativní rysy úplným zevšeobecněním chybně přisuzuje slovanskému rodnověří jako takovému, aniž by se jen slůvkem zmínil o tom, že v Rusku i na Ukrajině existují i organizace odmítající extremismus, rasismus, antisemitismus a mystifikátorství. A v roce 2002 byl již takových organizací velký počet a byly docela významné.

Je opravdu smutné, že takové texty bývají považovány za důvěryhodné zdroje informací, a že je podle nich hodnoceno slovanské rodnověří. Nevrhá to moc dobré světlo na úroveň tohoto časopisu a vůbec na vědomosti západního světa o Slovanech.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Noira



Založen: 12.1.2008
Příspěvky: 22
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 12.02.2008 08:42    Předmět: Citovat

No, vzhledem k tomu, že podobné informace mi poskytnulo těch několik málo akademiků, co se o tuhle oblast zajímají, a další studie hovořily podobně, názor neměním.

Je na Vás změnit postoje veřejnosti...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Pritbor



Založen: 8.9.2008
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: 16.09.2008 23:45    Předmět: Citovat

Nevím kde jsem to tady na fóru četl, ale zaznělo tu, že uctívání keltských božstev není možné, protože jeho praktikování bylo kontinuálně přerušeno. Co se týče Keltů, dá se čerpat ze zemí jim bližším, jako je například Wales, Skotsko a Irsko? Na druhou stranu vím, že žádný směr zaměřující se na rekonstrukci keltského náboženství prostě není (nebo o něm nevím). Asátrú (potažmo Wanatrú) je víra v severské germánské bohy a byl jako náboženství schválen a uznán v některých severských zemích počínaje Islandem. Je Asátrú podobně jako Rodnověří směrem zabývající se rekonstrukcí původního náboženství, nebo jde čístě o neopohanství?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 17.09.2008 10:09    Předmět: Citovat

Kontinuita uctívání bohů byla přerušena u všech evropských národů (s výjimkou Saamů a ugrofinských povolžských národů). To ale nepovažuji za žádný důvod, proč by nemohli být uctíváni znovu. Keltský rekonstrukcionismus je značně rozvinut hlavně v Irsku a v keltských částech Velké Británie. Většina směrů Asatru je rovněž rekonstrukcionistických.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Pritbor



Založen: 8.9.2008
Příspěvky: 6

PříspěvekZaslal: 17.09.2008 13:29    Předmět: Citovat

To jsem si myslel. Děkuji za odpověď.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Současné rodnověrské hnutí Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB