Slovanská beseda
české a slovenské fórum slovanských rodnověrců
FAQFAQ | HledatHledat | Seznam uživatelůSeznam uživatelů | Uživatelské skupinyUživatelské skupiny | RegistraceRegistrace | ProfilProfil | Soukromé zprávySoukromé zprávy | PřihlášeníPřihlášení

Velesova kniha
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 09.10.2010 05:23    Předmět: Citovat

Poznámky o svatých knihách
citace:
Dragovít:
Hlavní náplní knihy je jak se Rusové (Rusiči) museli vypořádat s okolními agresivními národy, které chtěli nebohé Rusiče obrat o jejich zemi. Téměr celá kniha je jen o tom jak Rusiči někde někoho pobili, srazili, vykuchali...

Kdybys nahradil Rusy Židama, tak ten obsah platí pro Starý zákon. Od příchodu Mojžíšova lidu do Palestiny nedělali Židé nic jiného, než obsazovali území tam již usedlých národů, vraždili je (včetně žen a dětí), bourali jim města, podkopávali jejich zřízení a proklínali jejich panovníky.
Všechno jim to radil a nařizoval jejich bůh.
A když na to sami nestačili, tak na ty nepřátele házel bůh z nebe kameny nebo jiné svinstvo.
citace:
To je pane počteníčko! Už v předmluvě se dozvíte o vlivu planetárních vibrací a mezigalaktických válkách bohů.

Jenže v těch pravých védách, hinduistických se o bitvách bohů opravdu píše. A bojovalo se na zemi i na nebi. (Hinduističtí bohové totiž ještě existujou. Rád se bavím s hinduistou, ono jich pár studuje nebo působí třeba v Německu nebo u nás - ten ty bohy potkává občas i v lidské podobě. Takhle já se pokouším jednou potkat Taranise nebo Thora za bouře na kopci...).
Těmi bitvami se kdysi zabýval Ludvík Souček, E.von Danniken a další. Těžko říct, jestli jsou to básnické fantazie, minulost bohů, nějaká vyspělá neznámá pozemská civilizace nebo mimozemštani.
Ale některé ty božské zbraně jsou fakt zvláštní:
A tehdy vystřelil Ráma čarovný svůj šíp,
střelu mocnou, strašlivou a smrtonosnou.
Ten Rámův šíp v mžiku zasáhl děsného zloducha
a jeho tučné tělo vzplálo přejasným ohněm.
Plameny objaly běsa, spřežení jeho i vůz
a vše se hned rozpadlo na pět základních prvků.
Zloduši kostra, maso jeho i krev se změnily v nic —
rekova zbraň je sežehla tak, že nezbyl ni popel.

"Hlubokou poklonou pozdravil jsem Šivu: „Projev mi, ó vládce, přízeň svou darem, věnuj mi takové zbraně, jaké mají bozi."

"Ať nikdo se nikdy neopováží užít jich proti člověku, zbabělec mohl by zničit celý váš pomíjivý svět. Zásah těch zbraní kouzelných odvrátit nelze, snadno však znemožní účin všelijakých zbraní protivníka."

"Abych zachránil život v hrozném nebezpečenství, vzal jsem tu zbraň a počal se bránit. Leč vrátit zpět to, co v bázni jsem pustil, nesvedu, pane! Přece však příkaz tvůj splním: hle, tu je ta vzácnost a zde stojím já. Nezhyne příroda, zhynou jen nezralé děti těhotných matek. Mocná ta zbraň má věčný a nezvratný účin! Vždyť nejsem schopen, ó pane,
zvrátit chod věcí. Když však směr zbraně obrátím k zárodkům, vykonám vůli tvou hned, jak mi kážeš."

V boji, když začala pálit ta báječná zbraň, zachvěla se země a se stromy spolu se třásla, vylévaly se řeky a rozbouřila se moře, pukaly hory a skály a zaduly divé větry, pohasly ohně a ztmavly a zchladly paprsky slunce. . .
Ardžuno, Ardžuno, zadrž a ukryj tu čarovnou zbraň!
Nelze jí přece užít jen tak, není-li hrozících cílů, ba i v takovém pádě jí užít lze jen v krajní nouzi. . .
Vždyť zneužitím strašné té zbraně by zhouba hrozila všem.

„Tuto neobyčejnou zbraň, jíž nelze čelit. . ., nesmíš nikdy použít proti lidem . . ., neboť by mohla, použita proti slabým, spálit celý svět.. . Napadne-li tě však nepřítel, jenž není člověkem, ó hrdino, pak v bitvě použij této zbraně, abys ho porazil."

Patnácti zbraněmi nyní ty vládneš, užít jich znáš na patero způsobů. Dobýt můžeš všeho, co v celém trojsvětí je kdekoli.
Já mám nepřátele běsy, v neprůstřelných zbrojích,
jenže je nemohu lapit — skryli se v hloubi moře. Tři sta je jich miliónů a všichni stejní, silní, chrabří.
Jdi a poraz je a zdeptej — tím splatíš mi za učení.

Létající ten hrad, jenž plál slunečním jasem, mířil hned sem, hned tam — zloduši měli tu moc.
Tu zaryl se do hlubin země, tu vznesl se k nebi bystře uhýbal stranou, nebo se do vody
kroužil. . .
Přece však konečně podlehl mým ostrým železným střelám a roztříštěn padl pak na zem ten zloduchů hrad.

Jasnější než tisíc sluncí
http://www.revprirody.cz/data/0606/indie.htm

Nevím, nakolik jste seznámeni s vojenskou technikou nebo socialistickou civilní obranou, ale mně se ty popisy hned zařazujou.
Indové měli přinejmenším bujnou fantazii.
Možná že Indové jsou prvními tvůrci sci-fi literatury.

Před časem i u nás vyšla kniha Vimanika sastra (O létání). Je taky poněkud kontroverzní - někteří o ní tvrdí, že jde o originál, jiní že o kompilaci, či dokonce že byla přijata channelingem (přijata ze "světové - vesmírné" mysli, vnuknutím, něco jako se tvrdí o Bibli). Jenže ta kompilace byla pořízena z védické literatury (podobně jako jsem já řadil předchozí úryvky). Kniha popisuje létací prostředky indických bohů, včetně motorů, okýnek (dokonce i jakéhosi štítu, který je činí neviditelným - něco jako mají Američani u stíhaček), rozdělení - nadzemní, nadoblačné, stratosférické, mezihvězdné (indičtí bohové cestují i mezi hvězdami).
Kniha snad vznikla před 2.světovou válkou. I tak je poněkud záhadná, protože některé prvky dnešního letectví nebyly tehdy ještě známé:
1.The secrets of constructing aeroplanes, which will not break, which cannot be cut, will not catch fire, and cannot be destroyed. Tajemství konstrukce letadel, které se nezlomí, které nelze snížit, nebude hořet, a nemůže být zničena.
2.The secret of making planes motionless. Tajemství výroby letadel nehybné.
3.The secret of making planes invisible. Tajemství výroby letadel neviditelných.
4.The secret of hearing conversations and other sounds in enemy places. Tajemství slyšení rozhovorů a jiných zvuků v místech nepřátel.
5.The secret of retrieving photographs of the interior of enemy planes Tajemství načítání fotografií z interiéru nepřátelská letadla
6.The secret of ascertaining the direction of enemy planes approach. Tajemství zjištění směru přiblížení nepřátelských letadel.
7.The secret of making persons in enemy planes lose consciousness. Tajemství tvorby osob nepřátelských letadel ztratit vědomí.
8.The secret of destroying enemy planes. Tajemství ničit nepřátelská letadla.

Vaimanica Shastra (sorry zase za ten překlad)
Zase jsem musel ten odkaz vyhodit, protože roztahuje okno. Ale zadejte si do vyhledávače Vaimanica Shastra.
Podobné příběhy se vypravují i o králi Šalamounovi. Taky měl nějakej létající trůn (ještě Alexandr Makedonský ho vlastnil, údajně na tom byla nějaká mechanická pohyblivá zvířata; když na něj lezl, nějakej mechanismus mu přerazil nohu).
Mimochodem - já si taky nedovedu představit, jak Šalamoun při své zaneprázdněnosti každej měsíc jezdil na návštěvu za královnou ze Sáby do Jemenu z Palestiny a zpět (na koních, oslech, velbloudech? kolik je to kilometrů?). Vozil jí tam různé dárky, třeba mastičky na chlupatý nohy. A to ještě podle knihy Kebra negest (posvátná kniha Etiopanů) cestoval z Etiopie, přes Irák, Irán až do Indie - na zastávkách v horách se našly zříceniny údajně jeho hradů (dokonce tam jsou zbytky dlaždic s šesticípou hvězdou, které se odjakživa říká Šalamounova pečeť). Tam už se přímo mluví o létajícím člunu, protože jinak by to nestíhal.

Dodatek:
Podle moderní legendy chtěli Němci za války vyrobit nějakej létající stroj VRIL podle těch indických vzorů (nějak na základě elektrodynamiky). Údajně to vyráběli v podzemí chebského letiště. Podzemí tam je - po válce už bylo vesměs zatopené, dnes je zabetonované. (Můj příbuznej tam dělal po válce hlídače.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 09.10.2010 11:00    Předmět: Citovat

Fiery napsal:

Я вот не пойму, если более старых славянских текстов не найдено, то как можно говорить о том, что Велесова Книга написана не верно, неправильно, не теми словами. С чем сравнивать? Откуда эти специалисты знают какой должен быть текст и как писали раньше?


Jazyk tohoto období je zdokumentován. Staroslověnské památky známe od 9. století (Kyjevské listy), staroruské památky máme od začátku 11. století (včetně novgorodského nářečí), starou češtinu známe od začátku 13. století. Ale hlavně jazyk Velesovy knihy obsahuje jevy, které jsou nesrovnatelně mladší než jevy v jiných dochovaných staroslovanských památkách, ačkoliv by z nich Velesova kniha měla být nejstarší. To je naprosto neobhajitelný argument. Tak například je nahodile v jazyce Velesovy knihy novopolská změna ŕ > ř > š/ž nebo současně nahodile novoukrajinské "ikání", tj. přechod "o" a "ě" a v zavřené slabice a "ě" v "i". Tyto jevy se rozšířily až tak v 15. století, v 9. století však naprosto nemohly existovat, protože ani výrazně mladší památky je ještě nemají. Pak také jazyk Velesovy knihy vykazuje rysy tzv. druhého jihoslovanského vlivu, který nastal na Rusi v 14.-15. století a je od té doby vlastní novodobé ruské církevní slovanštině. To je pro Velesovu knihu zvláště zničující důkaz, protože jasně ukazuje, že za základ jejího jazyka vůbec nebyla vzata staroslovanština jakéhokoliv nářečí, ale novodobá ruská církevní slovanština, kterou Miroljubov jakž takž znal z pravoslavných bohoslužeb a náboženské literatury. Pomocí nahodilých příměsí z ukrajinštiny a polštiny se ji pokoušel na pohled uměle archaizovat, ovšem naprosto diletantsky a nepřesvědčivě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Fiery



Založen: 21.9.2010
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: 10.10.2010 17:01    Předmět: Citovat

[quote="Dragovít"]Samozřejmě Svarog, Perun, Veles, Svantovít... vymyšlení nejsou, ale co ti ostatní (Matka Sláva, Vyšeň, Kryšeň...)?
quote]

MATKA Sva - pták, duch Velikou Matka, duchovní energie Svaroga, Svět Ra.
V Indii - pták Materisvan (Matarisvan) ("Matari" - matka, "Svan" - svět). Matka Sva - bohyně Carasvati (Carstvennii Svět), blahoslavlaujau svět oddané sloužení mužu.
Pták Materisvan podle Rig-Veda (I, 96:4, III 29:11), stejně jako Matka Sva je oheň předkům árijev.

МАТЕРЬ СВА – птица, дух Великой Матери, духовная энергия Сварога, Свет Ра.
В Индии – птица Материсван (Matarisvan). Матерь Сва – богиня Царасвати (Царственный Свет), благославляющая свет преданного служения мужу.
Птица Материсван, согласно Риг-веде (I, 96:4; III 29:11), также как и Матерь Сва несет огонь праотцам ариев.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 10.10.2010 19:41    Předmět: Citovat

citace:
Fiery:
МАТЕРЬ СВА – птица, дух Великой Матери, духовная энергия Сварога, Свет Ра.
В Индии – птица Материсван (Matarisvan). Матерь Сва – богиня Царасвати (Царственный Свет), благославляющая свет преданного служения мужу.
Птица Материсван, согласно Риг-веде (I, 96:4; III 29:11), также как и Матерь Сва несет огонь праотцам ариев.


Velká Matka představovala v Evropě plodivou sílu Země nebo přímo Zemi v protikladu k Nebi. V neolitu symbolizovala zrození života a sexuální spojení s nebem, v době Keltů byla zaměřena spíš na vývoj ženství - tři bohyně (dívka, žena, stařena). V době antiky vyjadřovala spíš lidové představy o antropomorfizované ochránkyni ženství.
Vystupovala vždy dostatečně samostatně na to, aby mohla být považována za nějaký druh duchovní energie Svaroga. (To už si spíš dovedu představit jako nějakou energii zajišťující spojení s Bohem Ducha svatého.)
Velká Matka Kybelé v době helénské
Masarykova univerzita v Brně, Filozofická fakulta, Ústav religionistiky

http://is.muni.cz/th/145310/ff_b/titul.pdf

Kde se Slovani setkali s bohem RA, nebo Světlem RA?
RA je staroegyptský název pro boha Slunce. Jenže se používal asi do 5. dynastie (t.j. v období Staré říše, 2510 – 2365 př. n. l.). Později totiž splynul s bohem Amonem, takže se pak používalo jméno Amon, řidčeji Amon - Ra.
V té době byli předkové Slovanů ještě kdovíkde...

Taky se mi nezdá to odvozování slovanských bohů od bohů hinduistických. Možná že společní byli ti dávní bohové, co tvořili svět.
Sarasvatí by se mohla srovnat s evropskou Velkou matkou (je to choť Brahmy a jeho energií). Jenomže takhle nebyla evropská Matka chápána, ta byla spíš živočišná. Naopak Sarasvatí je zároveň zosobněním umění, vědy, znalostí. S tím neměla ta původní evropská Matka nic společného. (To by se pak - možná - dalo přisoudit Matce Kybelé.)
Sarasvatí
http://budha.cz/sm.exe?lng=cz&pg=111
Matarisvan není ve Rgvédě vůbec oslavován. Je to bůh poněkud záhadný. Dozvídáme se o něm v 6 starších zpěvech, ale tam je ztotožněn s bohem Agnim. A aby to bylo ještě víc zamotaný, tak někde vystupuje jako nižší posel bohů nebo obsluhuje Agniho.

O těch ostatních bozích - Matka Sláva (tu znám jen od Kollára), Vyšeň, Kryšeň - bohužel nic nevím: Když jsem to hledal na Internetu, tak mi to vydá jen ty árijské védy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 10.10.2010 20:47    Předmět: Citovat

Matku Slávu si vymyslel Kollár jako čistě poetickou figuru zosobňující naděje Slovanů na lepší budoucnost ve své básnické skladbě Slávy dcera.

"Mater' Sva" je fiktivní božstvo v podobě ptáka, které vystupuje ve Velesově knize. V žádné prameni není o takovém božstvu jediná zmínka, takže ji lze pokládat ze přímý Miroljubovův výmysl.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 11.10.2010 00:01    Předmět: Citovat

citace:
Vitoslav : "Mater' Sva" je fiktivní božstvo v podobě ptáka, které vystupuje ve Velesově knize.


Existuje krásná ruská pověst - pohádka (bylina) o Sadkovi.
Sadko (rusky Садко) je bájným hrdinou slovanské mytologie (ruských bylin), chudý guslar (hráč na gusle, ruský hudební nástroj podobný žaltáři odlišný od houslí; KORR: vypadá to jako citera)), který pochází z Novgorodu. Je známo devět verzí jeho příběhu, úplné jsou ale jen dvě.[1]
Příběh
Guslar Sadko se živil tak, že často hrával na svatebních hostinách. Potom mu ale odmítli za hraní platit a zůstal bez peněz. Jak se tak jednou smutný procházel po břehu řeky, sedl si a začal hrát. Když skončil, voda se zpěnila a objevil se mořský bůh (mořský car). Tak velmi se mu líbila Sadkova hudba, že ho pozval, aby hrál na hostině v jeho paláci, že se mu dobře odmění. Sadko souhlasil a hned se také ocitl na dně moře. Na hostině se všichni hosté dobře bavili a přestože byl už Sadko unavený, nechtěli mu dovolit přestat hrát. V tom se objevil bělovlasý stařec a ten mu poradil, že když roztrhne struny svých houslí, může přestat hrát a mořský bůh mu za odměnu nabídne jednu ze svých dcer za ženu. Ale varoval ho, aby si ze všech vybral tu poslední a o svatební noci aby se jí ani nedotkl, jinak se už na zem nevrátí. Sadko struny svého nástroje tedy roztrhl a přestože se mořskému bohu nechtělo, nabídl mu za odměnu jednu ze svých dcer. Sadko si vybíral dlouho, prohlížel si první stovku mořských panen, potom druhou, třetí. Ale vybral si až tu úplně poslední, která byla ze všech nejkrásnější. O svatební noci se jí ale nechtíc dotkl nohou. Princezna byla tak studená, až se Sadko probudil. Zjistil, že leží na břehu řeky a nohu má ponořenou v ledové vodě. Ta mu zůstala už navždy chromá. Vedle sebe objevil pytel zlata, a tak do své smrti mohl žít jako pán.
Podle pověr, když je na moři nebo řece bouřka, ve skutečnosti Sadko vyhrává na hostině mořského boha, a ten tancuje.

Ve filmu Alexandra Ptuška z r.1952, natočeném podle této pověsti a Korsakovovy opery, hledá Sadko nějakýho vzácnýho Modrýho ptáka štěstí, který umí zpívat lidským hlasem (říkal si Fénix, ale byla to spíš Siréna, která uspávala).
Pták štěstí (Sadko)
http://www.youtube.com/watch?v=bz7BQ0segJ4
Myslím, že má tu scénu i N.Rimskij-Korsakov v té opeře. Akorát si nejsem jistej, jestli ten pták vystupuje i v originále té pověsti, nebo si ho Korsakov a filmaři vymysleli.
Pokud ten pták existuje i v originále pohádky - byliny, tak by mohl mít něco společnýho s tím Mater Sva?

Dneska ráno:
Ráno jsem vyhrabal z knihovny sborník ruských bylin pro mládež Bohatýři (I. Karnauchová,
Svět sovětů Praha 1959). Je tam i příběh Sadko ve vodní říši. Ale o tom ptákovi tam není ani zmínka. Jen ta dobrodružství s novgorodskými kupci, cesty po moři a zážitky s Vodním carem. Buď se příběh o tom ptákovi nachází v nějaké jiné verzi příběhu, nebo si ho autoři vymysleli. Sadkovi se někdy říká ruský Sindibád, tak je možný, že existuje i víc příběhů - při čemž už ten původní příběh mohl ustoupit do pozadí.

A bohužel - prošťáral jsem i všecka tři dějství té opery - a scéna s ptákem tam taky není (scénář V.I.Belského se shoduje s obsahem té byliny).

Bonus:
V říši Mořského cara (Sadko)
http://www.youtube.com/watch?v=NFn_jRNKRyI&feature=related
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dragovít



Založen: 28.9.2009
Příspěvky: 62
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 11.10.2010 13:53    Předmět: Citovat

Já jsem se ptal na to, zda Matka Sva je skutečné božstvo Slovanů. Tušil jsem správně, že není. Tušil jsem také to co tu přesně řekl Vítoslav, jen mi spojitost mezi Slávy dcerou a Velesovou knihou přišla poněkud nepravděpodobná. Je sice hezké, že se víra v "ptačí bohyni" nalezla v Indii a jinde... ale to neznamená, že historičtí Slované v něco podobného skutečně věřili. Spíše mi to připomínalo mýtické ptáky Alkonosta, Sirin a Gamajuna. Koneckonců na obalu českého překladu Velesovy knihy je skutečně zobrazen Alkonost, byď se v knize nenachází. Srovnávat Matku Sva s bohyněmi "velkými matkami" (Kybelé...) mi připadá jako mylné a zavádějící. Přeci jen Slované ženskou bohyni této úlohy měli, u východních Slovanů to byla prokazatelně Mokoš, což potvrzují i citáty středověkých ruských kronikářů napsaných v knize Michala Téry (,,Nechodila jsi k Mokoši?").

,,... a k Mokoši se dosud tajně modlí ženy, ženy modloslužebnice ve skrytu scházejí a to činí nejen chudí lidé, ale i ženy bohatých mužů..." (O trebokladeniji idolbskom).

Ve Velesově knize se také nachází ilutrace s obrazem jakési bitvy, kde se nad Rusy vznáší jakási okřídlená hlava s mečem. Údajně to podle popisku má být Matka Sláva vedoucí Rusy do boje, ale mě to spíše připadá jako archanděl Michael.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 11.10.2010 15:20    Předmět: Citovat

Vlastně ani není divu. Kollárova Slávy dcera náleží k základní četbě všech slovanofilů. Takže se jí klidně i Miroljubov při tvorbě Velesovy knihy mohl nechat inspirovat. Pouze "Matce Slávě" přidal ptačí podobu, snad podle vzoru ptáka Ohniváka (ruská Žar ptica) nebo podobných ptačích stvoření v jiných mytologiích. Snad také hrály roly archeologické nálezy vyobrazení tzv. gryfů.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 11.10.2010 22:04    Předmět: Citovat



Nezapomínat na ALKONOST!

http://cs.wikipedia.org/wiki/Alkonost


Naposledy upravil Radegast dne 12.10.2010 00:56, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dragovít



Založen: 28.9.2009
Příspěvky: 62
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 00:15    Předmět: Citovat

Ten obrázek který sem vložil Radegast je nutné zmenšit. Neutral
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 02:17    Předmět: Citovat

citace:
Alkonost (nebo Alkonst, Alkonos) je kouzelná bytost ve slovanské mytologii. Alkonost byl v ruském středověku legendárním rajským ptákem radosti. Má tělo ptáka a hlavu ženy. Alkonost snáší na břehu moře vejce, které potom hodí do vody. Moře je potom klidné šest až sedm dní. Poté, co se z vejce vylíhne mládě, rozpoutá se bouře. Žije v ráji, ale do našeho světa přilétá sdělit nám zprávu. Jeho zpěv je tak libozvučný a sladký, že ten, kdo jej poslouchá, na vše zapomene.

No tak prosím. To je přesně ten můj modrej pták. Smile
A i ty obrázky se s ním shodujou.

Ráno mě napadl ještě jeden ruskej příběh s ptákem. Ale to je pohádka o hrdinovi, kterej se přátelil se skutečným sokolem.
Slavná ruská pohádka, ve které se chrabrý bohatýr s dobrým srdcem postaví krutém vládci, který napadl ruskou zem. Kdysi žil v ruské zemi nejsilnější ze všech bohatýrů, Finist - jasný sokol. Když jeho rodnou zem ohrožoval mocný čaroděj Kardaus, vybral se Finist spolu s ostatními bohatýry bránit rodnou zemi. Svojí silou však vzbudil strach i u samotného Kardause a ten ho proto přeměnil na lesní strašidlo, kterého se lidé bojí a zdaleka se mu vyhýbají. Jen láska mladé děvy mu může vrátit podobu člověka. A jak to už v pohádkách bývá, Finista miluje krásná Aljonuška a svého milého pozná i v podobě lesního strašidla...
Film 1975 (Gennadij Vasiljev)
Finist, jasný sokol
http://www.youtube.com/watch?v=y5fXtrtjBQA

Poznámka:
Připadají vám ta jména dost ruská? Alkonost a Finist...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 08:01    Předmět: Citovat

Korrak napsal:

Poznámka:
Připadají vám ta jména dost ruská? Alkonost a Finist...


Naprosto ne. Také to nejsou žádné původní slovanské bytosti. Na Rus se dostaly až ve středověku literární cestou pomocí překladů z byzantských knih. "Alkonost" není nic jiného než poruštěná "Alkyoné" z řecké mytologie, což byla dcera boha větru Aiola, která se z nešťastné lásky proměnila v ptáka ledňáčka. A "Finist" není nic jiného než bájný pták "Fénix". Pak se ještě v ruské kultuře objevuje pták "Sirin", což není nic jiného než adaptovaná řecká Siréna.

Za to pták Ohnivák, rusky Žar ptica, bude podle všeho skutečně původní slovanskou domácí mytologickou ptačí bytostí.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Fiery



Založen: 21.9.2010
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 08:33    Předmět: Citovat

Není všechno tak prostě. Obraz Matky Sva je velmi mnohotvárný, stejně tak, má mnoho obrázy. "Naši Bohové - podstata (jádro) obrazy" - hovořili
předkové. Ve své podstatě Matka-Sva-Sláva - to je vtělený v obrazu
ptáki symbol cti a slávě. Projevy její také velmi mnohohranný. Nyní v mnohých městech a vesnice jsou památníky, obelisky, nebo monumenty Slávy. Matka-Sláva jako prve dívat na nás s vysokých kopci v vzhledu
ochránce Zeny-Bojovnice, Přemožitelnice.
Chudinov V.A., ku příkladu, považuje, že v Velesovy knihe obraz ptáki Sva je především obrazem ptáki Hamayun
http://chudinov.ru/nauchnaya-rabota-za-1992-god-vtoraya-statya.
U Etruscans dost mnoho zobrazení podobných obrazu Matky Sva.
Zde podobnost, je určení z stránky Krishna:
Právy - Pták Matka-Sva-Sláva, hlavní přijímač a hlavní vysílač absolutního vedychesko znalosti v obvody sluneční učednicki dědičnosti. http://www.krishna.ru/content/view/552/939/

Не всё так просто. Образ Матери-Сва очень многообразен, соответственно включает в себя многие образы. «Наши боги - суть образы» - говорили предки. По своей сути Матерь-Сва-Слава - это воплощённый в образе птицы символ чести и славы. Проявления её также очень многогранны. Сейчас во многих городах и селах есть памятники, обелиски или монументы Славы. Матерь-Слава по-прежнему взирает на нас с высоких курганов в облике Женщины-Защитницы, Победительницы.
Чудинов В.А., к примеру, считает что в Велесовой книге образ птицы Сва является прежде всего образом птицы Гамаюн http://chudinov.ru/nauchnaya-rabota-za-1992-god-vtoraya-statya
У этруссков достаточно много изображений подобных образу Матери Сва.
Вот аналогия, определение с сайта Кришны:
Правый — Птица Матерь Сва–Слава, главный приемник и главный передатчик абсолютного ведического знания в цепи солнечной ученической преемственности http://www.krishna.ru/content/view/552/939/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Fiery



Založen: 21.9.2010
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 09:01    Předmět: Citovat

Pokud bych věděl, jak, pak rozmístil by fotografii. Ale neumějí.
Proto zde je odkaz, spousta zobrazení ptáků slovanskou starověku:
http://www.kirsoft.com.ru/freedom/KSNews_671.htm

Если бы знал как, то разместил бы фото. Но не умею.
Поэтому вот ссылка, большое количество изображений птиц славянской древности:
http://www.kirsoft.com.ru/freedom/KSNews_671.htm
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 09:39    Předmět: Citovat

citace:
Vitoslav:
Také to nejsou žádné původní slovanské bytosti.

Tak to jo. Ještě mě prve u toho Alkonosta napadla alka - vodní dravec.
Alka je vodní pták o velikosti husy. Je černobílá a svým ostrým a silným zobákem loví ryby. Alka má na nohou plovací blány tudíž je dobrý plavec a potápěč. Je to hbitý pták a indiáni mají co dělat, aby se do něj na lovu trefili. Maso alky se nejí, ale indiáni z její tuhé kůže dělají vaky na dýmky, křesadla, nože apod.
Jenže ta žije od ruskýho prostředí poněkud daleko.

citace:
Fiery:
По своей сути Матерь-Сва-Слава - это воплощённый в образе птицы символ чести и славы.

Tak to už tady Vitoslav vysvětlil, že to je symbol a nově vytvořený symbol. Nejde o původní bytost. Něco jako je Čechie nebo Svoboda vedoucí lid (ve Francouzský revoluci) - Delacroix
http://udu.ff.cuni.cz/soubory/galerie/19%20stoleti%20romantismus%20Francie/slides/11%20e.%20delacroix,%20svoboda%20vedouci%20lid%20na%20barikady,%201830.html
citace:
в Велесовой книге образ птицы Сва является прежде всего образом птицы Гамаюн

A kde se ten Hamayun vzal? Z jaké mytologie pochází?
citace:
Вот аналогия, определение с сайта Кришны:

A hledat nějaký analogie v životě Krišny? Kršnovy příběhy už jsou příhody mladší (Krišna je 8.vtělení Višnua), to už byli Slovani od Indů asi dost vzdálení.
citace:
Поэтому вот ссылка, большое количество изображений птиц славянской древности:

Je vidět, že v ruské kultuře je kouzelný pták zastoupen.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Fiery



Založen: 21.9.2010
Příspěvky: 21

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 12:59    Předmět: Citovat

Nášivnaya ploština s zobrazením Bohyně a Skytha. IV století př. nl.
Нашивная пластина с изображением Богини и скифа. IV век до н.э.

Dlouhá léta se nedařilo rozluštit tuto scénu, ale nakonec zjištěno, co žena prezentuje sebou velikou bohyni Scythia, vážených výše všech ostatních bohy. Herodot nazývá ji Gistiey, a Scythians byl nazýván Tabiti a Anagitoy, matkou všeho hotové.
Долгое время не удавалось расшифровать эту сцену, но в конце концов установлено, что женщина представляет великую богиню Скифии, почитаемую выше всех богов. Геродот называет ее Гистией, а скифы называли Табити и Анагитой, матерью всего сущего.


Velez drží číšu s medem-surey, Matka Slava - drží Kámen Alatyr. Výklad obrazů - Asov A.I. Svaté-Ruské Vedy 2009 Merdzhan 4 věk př. n. l.
Nalezeno v roce 1876 v Kuban oblasti, je uložena v Ermitáži Leningrad.
Велес держит чашу с мёдом-сурьей, Матерь Слава - Камень Алатырь. Трактовка zobrazení - Асов А.И. Свято-Русские Веды 2009 г. Мерджан 4 в. до н.э.
Найденно в 1876 г. в Кубанской области, хранится в Ленинградском Эрмитаже.

Velká Matka s dvojitým sekerou v rukou
Великая Мать с двойным топором в руках

A obrázek pro porovnání


Naposledy upravil Fiery dne 14.10.2010 11:25, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 14:17    Předmět: Citovat

Veles a Matka Slava:
Dejme tomu, že se podle nějakých znaků pozná Veles (já teda bych ho neuměl poznat, kdybych dostal deset takových podobných soch a měl bych ho vybrat)
Veles (Volos) je slovanským bohem podsvětí, bohatství, magie a stád. Jeho nejbližším protějškem je baltský Velnias a v lidovém prostředí byl po christianizaci identifikován s Ďáblem, ale také některými světci. Dobové zprávy o něm pochází pouze z ruského prostředí, ale folklór a toponyma napovídají že byl ctěn i ostatními Slovany. Společně s hromovládným Perunem tvoří ústřední dvojici slovanské mytologie, jisté náznaky konkurence či přímo nepřátelství mezi těmito dvěma bohy vedly některé badatele k teorii že Veles je chtonickým hadím protivníkem nebeského Peruna. Obvykle bývá považován za rohatého a chlupatého boha a je spojován s kultem medvěda. S největší pravděpodobností je s ním totožný skotí bůh Volos.
Kdyby se ta socha podobala Panovi nebo měla nějaký hadí znaky, tak by mi to napovědělo. (Musel bych vědět, že jde o slovanského boha, a ne třeba o sumerského Ea.) Ten med by mohl představovat bohatství. Ale kde se tam zase vzala ta Matka Slava?
Není to spíš Mokoš? Mohli by mít s Velesem dost společného. Taky měli údajně s Velesem nějaký milostný pletky... Anebo Morana?
A koho představujou ty další tři postavy? To by měli být taky nejspíš nějací bozi (anebo mrtví?).
A co ty postavy nad nima? Jestli je Veles bůh podsvětí, tak by ti nad nima mohli být bůh země nebo nějakej věštec (navíc s koňma) a nad ním bůh nebe.
A co je to kámen Alatyr?

A ten poslední obrázek je nějaká křesťanská freska? Určitá podoba s tím předchozím zobrazením tam je. Ale to není nic výjimečného. Některé obrazy a sochy Panny Marie zase kopírovaly Královnu nebes Isis (egyptskou Matku; často má na klíně děťátko Hora; oba mívají na hlavě koruny, nad sebou slunce, pod sebou měsíc....). Dneska se jim říká černé madony.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 21:38    Předmět: Citovat

Alatýr je kámen z ruských bájí, tvořený jantarem, do nějž je vyryto vše co bylo, je i bude. Nachází se na bájném ostrově Buján, nebo ve středu světa. Alespoň v této podobě jsem se s ním setkal.

Někteří Buján situují do středu světa, někteří do Swargy-Návu a někteří ho nechávají rozličně se zhmotňovat. Podle jiných je obtékán záhrobní řekou Smorodinou vymezující svět živých a mrtvých.

To že Alkonost je pozdější než staroslovanský fenomén jsem nevěděl. Setkával jsem se s ní často v démonologiích starých Slovanů. Každopádně kromě ptáka ohniváka jsou často zobrazovány a zmiňovány kachny, což svědčí o jejich významnosti. Ptáci jako oblíbený prostředek věšteb zajisté byly ceněni.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 12.10.2010 22:59    Předmět: Citovat

Kámen alatyr je velmi zajímavým elementem ruského folklóru. Řeč je o něm např. v duchovním verši O Golubinné knize. Jen doplním, že na něm roste strom života. Etymologie toho slova je velmi nejasná, ale slovanský základ v něm moc patrný není. Trochu se podobá latinskému výrazu 'altare' - oltář, ovšem takovou spojitost odmítá i etymolog Fasmer. Nejspíše v tomto případě došlo ke splynutí starého slovanského mýtu o základním kameni světa s pozdějšími křesťanskými (či spíše křesťansko-heretickými) apokryfy, taková syntéza je vůbec pro duchovní verše ruského folklóru typická. Ale i tak lze zejména verš O Golubinné knize pokládat za velmi cenný pramen zachovávající zajímavé fragmenty slovanské mytologie, ačkoliv ty v nich často neoddělitelně splývají s mladšími nánosy různého původu.

Naposledy upravil Vítoslav dne 13.10.2010 22:46, celkově upraveno 3 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 13.10.2010 03:15    Předmět: Citovat

citace:

Radegast:
Alatýr je kámen z ruských bájí, tvořený jantarem, do nějž je vyryto vše co bylo, je i bude. Nachází se na bájném ostrově Buján, nebo ve středu světa. Alespoň v této podobě jsem se s ním setkal.
Vitoslav:
Jen doplním, že na něm roste strom života.


Pokud teda vyloučíme Matku Slavu, tak kdo ten kámen drží? (A je to vůbec alatýr? Vycházíme jen z Fieryho informace. Vypadá to spíš jako kulatá nádobka s hranatým víčkem.)
Jestli je to alatýr, tak mi to připadá spíš jako nějakej symbol osudu. Že by tam s tím Velesem byly Rožanice (Sudičky)?, ale to zas jedna přebývá. Ale zas by to mohly bejt ty tři vzadu, o kterých nevíme, co znamenají. A ta s kamenem (z profilu) by mohla bejt Morana - spíš by se hodila do podsvětí a k osudu než Mokoš...
A jestli je ta postava s koňma věštec, tak by se k tomu osudu taky hodil.

citace:

Třeba si ráno ještě na něco vzpomenu. citace:
Radegast:
Každopádně kromě ptáka ohniváka jsou často zobrazovány a zmiňovány kachny, což svědčí o jejich významnosti.


A proč asi zrovna kachna? (Kachna je dost hloupá, a to i ta divoká. Umí se jen starat o mláďata. Ale zato má ode mě mimořádnou pochvalu, protože jako skoro jediná žere ty lepkavý hnědý portugalský slimáky. Ale husa! Tu si můžeš ochočit jako hlídacího psa. A jestli jste viděli obranu husího hejna - to už má prvky vojenský strategie a taktiky. Rozdělí si role, udělají linii i křídla, dávají si znamení, dokonce nepříteli nadběhnou, aby nemohl utéct...)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 14.10.2010 19:08    Předmět: Citovat

Rozhovor s Busem Kresenem

http://bratrstvi.net/2010/10/09/rozhovor-s-busem-kresenem-popularizatorem-velesovy-knihy/
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 14.10.2010 21:12    Předmět: Citovat

Je to zajímavý. Ale je to pravdivý? Atlantida, Artemida, Vanové,...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Igor



Založen: 5.2.2008
Příspěvky: 40

PříspěvekZaslal: 15.10.2010 11:51    Předmět: Citovat

Radegast napsal:
Rozhovor s Busem Kresenem

http://bratrstvi.net/2010/10/09/rozhovor-s-busem-kresenem-popularizatorem-velesovy-knihy/


Belova - Selidora znám už přes 15 let a vůbec mi nepřijde ujetej. Spíše naopak. Málokterej rodnověrec udělal pro jazyčnictví a kulturu víc, jako on (mimo jiné např. obnovil Goričeskij boj, jedno ze staroslovanských, případně se dá řící i staroruských bojových umění). Jeho názory celkem znám, a zatím jsem se nikde nesetkal s tím, že by něco vysloveně vnucoval. Přiznám se, Asova osobně neznám. Ale i kdyby Velesova kniha falešná, kolik takových knih je tzv. svatých? Bible (paskvil z Enuma Eliš a dalších sumerských bájí) akorát je falsum staré cca 2300 let. Korán, spousta výroků Mohameda je tam přidána a on je nikdy neřekl. Falsum staré cca 1400 let. A jaký je rozdíl mezi falsemi starými a falsemi starými "jen" několik set, případně desítek let? ŽÁDNÝ. Důležitý je obsah a i Velesova kniha přináší spousty informací, i když možná v balastu. Takže není podle mě potřeba to ihned absolutně zatracovat.

Spousta lidí přijde k nějakým pramenům, nebo informacím, ale neúplným, případně jen odkazům. A tak si to samovolně začne doplňovat, až z toho vznikne nějaké dílko Very Happy . Tohle je případ rukopisů, ale také Bible, Smithové Knihy Mormon a také Velesové knihy.
Je to paradoxné, že já Very Happy musím brzdit Vítoslava od radikalizmu Laughing Laughing Laughing
p.s. JInak pro oponenty, veškeré uvedené díla mám a také jsem je přečetl, tak ať to nedopadne, jako onehdá se Slávy dcerou od Kollára Very Happy
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Radegast



Založen: 23.6.2010
Příspěvky: 73

PříspěvekZaslal: 30.10.2010 21:50    Předmět: Citovat

Asov o "Matce Sva":

Na začátku přilétá Pták Matka Sva-Sláva. Jde o indického ptáka Matarišvan (Matarisvan), který je v Rig-Vedě ztotožňovánI s bohem ohně Agni, neboť nese oheň: „Když byl Agni stvořen ve své matce v podobě Matarišvany, stal se rychlým závanem větru“ (Rig-Veda I., 96, 4; III., 29, II). Právě on je poslem boha Slunce Vivasvata (v slovanské tradici je to Vyšeň-Dažbog). Matarišvan přináší otcům prarodičů z nebe oheň, a oheň dostávají v prvé mudrci z rodu Bhrigu (slov. Brag). Matarišvan je v Atharvavedě vládcem větrů.

Totéž činí i Pták Sva ve Velesově knize. Přináší oheň prapředkům na pokyn Vyšně a rovněž vládne větrům. (Rod III., 4:3,Trojan IV., 1:6. Bus II., 3:2, Bus II.,4:2, Lut III., 5:9) Srovnej rovněž s anglickým slovem „swan“ – labuť. Koncové „n“ vzniklo z písmene jus, což dovoluje rekonstruovat staré formy: Matka Sva, Svarog, Svarga, svastika, svato (odtud pochází světlo a svátost).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 31.10.2010 05:46    Předmět: Citovat

Tímhle způsobem se dá spojit všecko se vším.
Z čeho vyplývá, že Matka Sva Slava je indický pták Matarišvan?
To bysme museli mít důkaz, že existuje nějaká slovanská mytologie z doby ještě předtím, než kterou si Slovani vyprávěli po příchodu do Evropy, a která se takhle výrazně shoduje s mytologií hindustickou. Ale nic takového zatím nebylo objeveno.
Nositelé ohně existovali v mnoha mytologiích. To bych Matku Sva klidně mohl ztotožnit s Prométheem.

A zrovna tak to spojování různorodých kořenů slov: Sva - Svarog - Svarga - swan - svastika - svato - světlo - svátost se mi moc nezamlová, zvlášť takhle všecko dohromady a v určitých slovech.
Sva a Svarog by dohromady šli (Svarog je spojen se Sluncem, nebeským světlem, teplem, ohněm). Svarga je symbol Slunce a boha Svaroga (asi pak i Dažboga).
Swastika by k té řadě mohla patřit - původně to byl asi taky symbol Slunce.
Swan-labuť: Nevím, že by byla někdy spojována s ohněm. Je to vodní pták, symbol čistoty a věrnosti.

Světlo, svět může mít společný kořen se SV-, SVA-, ale takových kořenů je ve všech indoevropských jazycích víc.
Světit znamená původně přenášet boží světlo nebo boží oheň na druhého člověka nebo i na předmět. (Jan Křtitel křtil vodou, po něm měl přijít někdo, kdo bude křtít ohněm.) Jenomže tenhle význam slova světit je význam, který přišel s křesťanstvím. (Nevím, jestli staří Slované něco světili.)
Ve všech slovanských jazycích existuje nějaká podoba slov svatý, svatost, svatyně, světit, ale to už jsou významy související se slovanským křesťanstvím. Třeba podle jména Svatopluk znamenalo svatý ve staročeštině mocný. (A souvisí to s perským kořenem "spenta-", který se taky překládá svatý, ale v Avestě znamená mocný, zvlášť v oblasti magie.)
Podobný význam to má i v němčině: středohornoněmecké swint, swinde = mocný, silný, německé geschwind = (nyní) rychlý.
Prostě se původně slovanskému pohanskému slovu (které mělo význam mocný a nesouviselo s ohněm) dostalo významu křesťanského.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 31.10.2010 09:56    Předmět: Citovat

Matka Sva je především čistě fiktivní literární postava, kterou stvořil Miroljubov pro Velesovu knihu. Žádný autentickém pramen ji nezná. Proto jsou také naprosto zbytečné pokusy ji ztotožňovat s nějakými reálnými postavami z jiných mytologií. Uvažovat se dá jedině o tom, kde se Miroljubov při její tvorbě inspiroval. Řekl bych, že je to taková kombinace ptáka ohniváka ze slovanských pohádek s ptačími bytostmi z jiných mytologií - řecké a možná i indické, kterou Miroljubov obdivoval. Ale řekl bych, že jsou mnohem užitečnější věci k výzkumu, než kde zrovna Miroljubov bral inspiraci.

A ještě jedna poznámka na okraj: Kdo chce hledat spojitosti mezi indoevropskými slovními kořeny (třeba i v rámci jednoho jazyka), tak musí především znát hláskové změny, které tyto jazyky prodělaly. Jinak je to jen nesmyslné plácání (které je u různých diletantských autorů zvláště oblíbené). Díky těmto hláskoslovným změnám se totiž mohou druhotně podobat kořeny, které spolu geneticky nemají nic společného, a naopak kořeny, které jsou geneticky příbuzné, se mohou lišit k nepoznání. A hlavně prvním krokem při takových úvahách je vždy otevřít si etymologický slovník a podívat se do něj.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 31.10.2010 11:52    Předmět: Citovat

citace:
Vitoslav:
Uvažovat se dá jedině o tom, kde se Miroljubov při její tvorbě inspiroval.

Ono to bude asi jako s Jelenou Petrovnou Blavatskou. Ta měla taky plno informací o různých tajemstvích, taky znala všelijaké prameny, co nikdy nikdo neviděl. A nikdy sis nebyl jistej, co si vymyslela.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Helena_Petrovna_Blavatsk%C3%A1
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dragovít



Založen: 28.9.2009
Příspěvky: 62
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 22.11.2010 00:26    Předmět: Citovat

Věřím, že Matka Sva-Sláva je skutečně inspirována indickým ptákem. Podle Vítoslava Miroljubov indickou mytologii obdivoval, takže se dá předpokládat, že ji mohl alespoň trochu znát. On již ten alternativní název Velesovy knihy "védy" to trochu napovídá. Navíc kromě Matky Sva se ve Velesově knize objevuje také Indra, indický bůh védské mytologie, jehož funkci a přítomnost ve Velesově knize jsem vůbec nepochopil.

A nakonec ve Velesově knize se tuším objevuje zmínka o stromu světa, jehož paralelou je nejen jasan Yggdrasil ze severské mytologie, ale také indický strom světa (tuším že se jedná o fíkovník).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 23.11.2010 20:55    Předmět: Citovat

Indra
-hinduistický bůh
-král bohů a dévů, Pán nebe, bůh války, bouře, deště, plodnosti (někdy vystupuje v podobě býka)
-synonyma: Maghavan (Velkorysý). Dévárádža , Dévápati, Šakra (Silný),...
-uctíván asi od 1300 př.n.l.
-Rgvéda:
Všemocný vládce vesmíru, možná byl původně bohem slunce, později převzal počasí.
Podílel se na stvoření světa.
Bojoval s démonem sucha - plazem Vrtrou a jeho bráchou Šušnou (letní žár). Vrátil zemi vláhu.
Byl neporazitelný, ale býval vzteklý, rád se vytahoval a často se opíjel.
U zoroastristů vystupuje jako démon.
Uctívají ho i budhisti v Barmě, Thajsku, Malajsii, Tamilové, Číňani, Japonci (pokaždé má jiné jméno).

Takže u Slovanů by byl nahrazen Svarogem nebo Perunem.
Zajímavé je, že se Indra dost často vyskytuje v Čechách i na Slovensku jako příjmení (Alojz Indra se vyznamenal jako jeden z normalizátorů Husákova režimu.)

Strom života, strom světa
Ve starověké Mezopotámii byl kosmickým stromem topol, jilm, dub, palma, černý strom kiškanu či strom mésu. V pozdějším antickém světě byl určitý strom spojován s konkrétním božstvem, např. dub s Diem (Jovem), palma, vavřín či oliva s Apollónem, ořešák, myrta, jilm a cedr s Afrodítou. Posvátným stromem Indoevropanů byl dub. Také v evropském prostředí byl nejčastějším stromem života dub, symbol síly, tvrdosti, vytrvalosti a věrnosti. Dub byl zasvěcen Tórovi, Perunovi a uctívali jej i keltští druidové. Dub měl výsadní postavení i mezi křesťany, často byl propojen s mariánským kultem.
Jinak většinou nebyl druh stromu života určen. (Někdy to ani nebyl skutečný strom.) U Germánů to byl jasan - Yggdrasil.
Na Předním Východě byl fíkovník stromem démonů (možná proto ho Ježíš proklel).
Naopak zase Buddha čekal pod fíkovníkem na osvícení.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dorian



Založen: 16.10.2009
Příspěvky: 41
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 23.11.2010 23:50    Předmět: Citovat

Strom světa je tak všeobecně rozšířený motiv že tohle zrovna podle mě inspirace autora VK nebyla. Co se toho příjmení Indra týče hádal bych to spíš na formou jména Jindra.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Dragovít



Založen: 28.9.2009
Příspěvky: 62
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 24.11.2010 01:04    Předmět: Citovat

Korrak napsal:
Takže u Slovanů by byl nahrazen Svarogem nebo Perunem.
Zajímavé je, že se Indra dost často vyskytuje v Čechách i na Slovensku jako příjmení (Alojz Indra se vyznamenal jako jeden z normalizátorů Husákova režimu.)

Možná, jenže na druhou stranu to vypadá, že Indra vystupuje ve Velesově knize takřka samostatně a na Perunovi či Svarogovi nezávisle.

Korrak napsal:
Ve starověké Mezopotámii byl kosmickým stromem topol, jilm, dub, palma, černý strom kiškanu či strom mésu. V pozdějším antickém světě byl určitý strom spojován s konkrétním božstvem, např. dub s Diem (Jovem), palma, vavřín či oliva s Apollónem, ořešák, myrta, jilm a cedr s Afrodítou. Posvátným stromem Indoevropanů byl dub. Také v evropském prostředí byl nejčastějším stromem života dub, symbol síly, tvrdosti, vytrvalosti a věrnosti. Dub byl zasvěcen Tórovi, Perunovi a uctívali jej i keltští druidové. Dub měl výsadní postavení i mezi křesťany, často byl propojen s mariánským kultem.
Jinak většinou nebyl druh stromu života určen. (Někdy to ani nebyl skutečný strom.) U Germánů to byl jasan - Yggdrasil.
Na Předním Východě byl fíkovník stromem démonů (možná proto ho Ježíš proklel).
Naopak zase Buddha čekal pod fíkovníkem na osvícení.

Jenže o tomhle jsem nemluvil. Je to fajn, že jsi tu vyjmenoval polovinu botanické zahrady, je to bezpochyby zajímavé, jenže já nemluvil o obyčejných stromech a ani o stromech života, nýbrž pouze o stromu světa, což vlastně není obyčejný listnatý strom ani jehličnan, dokonce ani žádná jiná dřevnatá rostlina, nýbrž kosmologie v pravém slova smyslu, uspořádání kosmu sestaveného z několika dimenzí či paralelních světů (přímočaře řečeno), například uprostřed germánského Yggdrasilu má být náš svět zvaný Midgard, na vrcholu Ásgard, u kořenů má být Helheim apod. Celý Yggrasil je tvořen (nebo prorůstá) celkem devíti světy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Korrak



Založen: 11.1.2008
Příspěvky: 401

PříspěvekZaslal: 24.11.2010 04:27    Předmět: Citovat

citace:
Dragovít:
Možná, jenže na druhou stranu to vypadá, že Indra vystupuje ve Velesově knize takřka samostatně a na Perunovi či Svarogovi nezávisle.

Jenže jestli byla Velesova kniha napsaná před šedesáti lety, tak tam ti bohové provádějí to, co si vymyslel autor (a není to popis mýtu).
A jestli to vychází ze starověkých mýtů, tak je divné, kde se tam berou dva (nebo tři) bohové stejné funkce. S tím jsem se ještě v žádném mýtu nesetkal. (To i v případě indiánských dvojčat stvořitelů ten jeden vystupuje jako nemehlo a kazisvět.)
citace:
Dragovít:
nýbrž pouze o stromu světa, což vlastně není obyčejný listnatý strom ani jehličnan, dokonce ani žádná jiná dřevnatá rostlina, nýbrž kosmologie v pravém slova smyslu, uspořádání kosmu sestaveného z několika dimenzí či paralelních světů (přímočaře řečeno), například uprostřed germánského Yggdrasilu má být náš svět zvaný Midgard, na vrcholu Ásgard, u kořenů má být Helheim apod. Celý Yggrasil je tvořen (nebo prorůstá) celkem devíti světy.

No jo. Jenže konkrétně ten Yggdrasil je jasan, má tři kořeny, které končí ve třech mytických zemích (Asgardu, Jotunheimu - zemi obrů, Niflheimu - u jeho konce sedí drak Nídhög s mláďaty).
Koruna stromu se rozprostírá nad všemi světy, sedí v ní orel, jestřáb, zlej drak a veverka Ratatosk.
Odin si ke kmeni stromu přivazuje koně Sleipnira, protože jinej kmen by ho neudržel.
Ze dřeva stromu si vyrobil zázračnej oštěp Gungnir.
Yggdrasil doslova znamená "Yggův kůň" (Ygg nebo Yggr je jedno z Ódinových jmen, znamená Strašný.)
Pořád je to tedy strom, i když hodně velkej. (Je jasné, že při takové velikosti musel zasahovat od říší v podsvětí do říší nebeských. Dvě pod zemí, dvě nad zemí a pět na zemi.)

Motiv toho stromu se používá už od dob starého Sumeru včetně Babylonie a Asyrie, od 2.tisíciletí př.n.l. se rozšířil po celém Blízkém Východě, včetně Egypta, Řecka a civilizace Indu.
Jeho původ není znám.
Strom bývá často umístěn na vyvýšenině a obklopen zvířaty či nadpřirozenými bytostmi.
Asyřani zobrazovali strom s okřídleným kotoučem a okřídlenými postavami - pravděpodobně provádějí očistu (drží vědro a šišku).
Egypťani zobrazovali strom světa jako sloup - říkali mu džed (Djed Pillar, Djed Column). Původně se zřejmě jednalo o ořezaný strom, kmen se čtyřmi pahýly větví v horní části spojovaný s vegetačním cyklem. Později začal být znázorňován jako sloup se čtyřmi příčnými břevny v horní části. (Egypťani nosili džed i jako amulet.)
Na Blízkém Východě byl Světový strom často spojován se Stromem života. (V Bibli nacházíme už jen Strom života a Strom poznání. Mimochodem - Yggdrasil byl pro Odina taky vlastně stromem poznání.)

Ztvárnění Stromu života se dochovalo i ve středoevropském umění již od doby bronzové, v době římské i staroslovanské.

Významnou roli hraje Světový strom (Strom předků, Strom života apod.) v šamanismu sibiřských národů. Při iniciačních obřadech vystupuje budoucí šaman po stromě do nebe či do jiných světů.
Strom, který spojuje zemi s říší bohů, najdeme v afrických mýtech.

Světový strom byl obýván různými bytostmi, takže to nemohla být jen nějaka kosmogonická představa fungování světa.
V sumerském mýtu Strom Chuluppu čteme o stromu, který byl vyvrácen jižním větrem. Bohyně Inanna strom zasadila do své zahrady, aby z něj později nechala zhotovit svůj trůn a lože. V kořenech stromu si však udělal hnízdo had, v jeho větvích pták Anzu. V kmeni se usídlila divoká žínka - Lilith. Hada nakonec zabil Gilgameš.

Starobabylonský mýtus Etana popisuje soužití hada a orla v mohutném stromu. Had se usídlí v kořenech, orel v koruně. Po období smíru však jednoho dne sežere orel hadovi mláďata. Za trest jsou mu zlomena křídla a je uvržen do jámy. Had je v jedné pasáži snad popisován jako běhající tvor s drápy - možná drak. Orla vysvobodí král Etana a společně s hadem pak hledají rostlinu zrození. Ta umožní porodit Etanově ženě bez bolesti dítě.
Had byl symbolem mezopotamského boha Ningišzidy (Ningizzida). Ale jako had vystupoval někdy i Ea (který zachránil lidi před potopou). Jinej had sežral Gilgamešovi rostlinu (nebo květ) věčného života, kterou si přinesl z říše bohů, a od té doby je had považován za symbol nesmrtelnosti.
Takže je možné, že germánský strom světa má až takové dávné kořeny.

Strom mohl být již od pravěku chápán jako symbol spojení podzemí, země a nebe. Byl znám jako Axis mundi - osa světa či Arbor vitae - strom života, umožňující komunikaci mezi třemi světy: podzemím (příp. vodou), zemí a nebem. Častým motivem byl strom s lidskou postavou či ptákem na vrcholu, kteří mohli být chápáni jako poslové mezi zemí a nebem.
Symbol života - roční cyklus stromu. Strom často symbolizoval životní sílu a trvalé vítězství života nad smrtí. Roční cyklus patrný zejména u listnatých stromů byl analogií života a umírání, symbolem vzkříšení a reprodukce. (Wotanova jedle představovala i plodivou sílu přírody.)
Strom byl často spojován se získáním poznání či nesmrtelnosti. Byl pak označován jako Strom poznání.
Kromě všeobecně známé symboliky mohl strom v sobě skrývat i esoterické významy pochopitelné pouze zasvěceným. Jistou paralelu nacházíme v židovské Kabale. Asyrský strom je v mnohém podobný stromu Kabaly (strom sefirot, The Sefirotic Tree).
Symbol světového řádu, symbol rodokmenu,...

Podle čínské legendy stojí svět na čtyřech sloupech, nebe mělo kruhovitý tvar, otáčelo se kolem polární hvězdy a do tohoto pohybu vtahovalo všechny hvězdy na svém povrchu.
Tuto rovnováhu málem porušila obluda Kong-Kong, která se chtěla stát pánem světa. Ze vzteku poškodila severozápadní sloup. V důsledku toho nebesa na té straně poklesla natolik, že se Slunce a hvězdy přemístily k severozápadu a Země se naklonila k severovýchodu. (Od té doby všechny velké řeky v Číně tečou tímto směrem.)
V jednom polynéském mýtu totéž udělala nějaká potvora se stromem světa - podkousala mu kořeny a strom se naklonil, takže nebe uteklo na opačnou stranu...
Když to trochu přeženu - a s ohledem k významným astronomickým znalostem Číňanů - nemohl to být obraz srážky Země s nějakým tělesem, při němž došlo až k naklonění zemské osy? (Ty řeky do toho samozřejmě nepočítám.)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
hox55



Založen: 30.1.2011
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 30.01.2011 20:07    Předmět: velesova kniha Citovat

přátelé, pokud se skutečně chcete dozvědět něco hodnověrného o dějinách, velesově knize a slovanských védách, nemůžu vám než doporučit stránky ruského akademika Levašova (www.levashov.info),
který mj. o tomto tématu napsal několik knih, které jsou všechny
na jeho stránkách volně ke stažení.

Jeho pohled na věc je ale naprosto radikálně odlišný do všeho, co asi znáte,
ale dává dokonalý smysl, je potvrzen velmi reálnými důkazy, vysvětluje mnoho hádanek historie a je velmi, velmi překvapivý..

Nutno podotknout, že se nejedná o nějakého snílka či fantastu - Levašov je členem čtyř různých akademií, vědeckým poradcem OSN a nositelem řádu Pride of Russia, nejvyššího civilního ocenění ruska...

nějaké střípky z jeho prací, ale opravdu jen střípky, a nejen na téma dějin, jsem přeložil na stránkách http://leva-net.webnode.cz

Hox
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 31.01.2011 00:59    Předmět: Citovat

Je mi líto, ale o tomto člověku si nemohu myslet nic dobrého. Podle mého názoru je pan Levašov jen další mystifikátor, který si staví svou popularitu a živnost na provokativních "senzačních" objevech a vytváření chiméry o svých nadpřirozených schopnostech a vlastní představě o výjimečnosti své osoby. Hlavní je, aby se jeho knihy dobře prodávaly, a aby si získal svou provokativností aspoň nějakou popularitu, která by lechtala jeho ego a poskytovala mu pocit vlastní důležitosti. Přesně tak na mě působí.

S těmi jeho akademickými hodnostmi je to totální blamáž. Díval jsem se na ty jeho "diplomy" a všechny jsou udělené soukromými "akademiemi" a nemají žádnou oficiální platnost. Takovou "soukromou akademii" si totiž může založit úplně každý a pak rozdávat honosně vypadající diplomy každému, komu se zachce, nebo kdo je za něj ochoten zaplatit. Ale ve skutečnosti nemají cenu ani papíru, na kterém je vytištěny, jen se jimi dají balamutit lidé, kteří nemají páru, o co jde. Svědčí to však o naprosto nulové serióznosti tohoto člověka.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
hox55



Založen: 30.1.2011
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 31.01.2011 06:14    Předmět: Citovat

no, nemůžu říct že jsem podobnou odpověd nečekal, ale doufal jsem v jinou reakci... četl jste vůbec nějakou jeho knihu knihy? Kdybyste si zjistil nějaké informace, zjistil byste, že na nich nikdy na nich nevydělal ani korunu, naopak do nich obrosvké prostředky investoval sám - kdyby na nich chtěl vydělávat, nebyly byly všechny dostupné volně ke stažení.

Co se týká jeho schopností - podívejte se např. na záznam z moskevského semináře který linkuji na svých stránkách ... pak teprv můžete zhodnotit, jestli mluví do větru nebo to co říká opravdu umí..

no, z mé strany byla informace o existenci jeho knih předána, a na neproduktivních diskusích nemám zájem se podílet. Každý se nyní může svobodně rozhodnout, jestli si jeho knihy přečte nebo je bude ignorovat..
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Vítoslav
Rodná víra - moderátor


Založen: 9.12.2007
Příspěvky: 334
Bydliště: Praha / Jihlava

PříspěvekZaslal: 31.01.2011 09:02    Předmět: Citovat

Nějaké informace o tomto člověku jsem si zjišťoval už dříve a to mi stačilo, abych pochopil, o co se jedná. Ztrácet čas četbou jeho knih rozhodně nehodlám. Souhlasím s tím, že další diskuse na toto téma postrádá jakýkoliv smysl, takže sbohem.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
hox55



Založen: 30.1.2011
Příspěvky: 4

PříspěvekZaslal: 31.01.2011 13:46    Předmět: Citovat

zdá se, že vám stačí "zjistit si nějaké informace", abyste někoho pohotově odsoudil, ale přitom nepovažujete za nutné zjistit, co vlastně říká a píše on sám... nemůžu si pomoct, ale v takovéto myšlenkové konstrukci vidím "určité mezery".. (jestli jste jeho knihy opravdu četl, tak se předem omlouvám)

no, nechci tady začínat flame, takže tohle je můj poslední příspěvěk tady, spíš jsem chtěl upozornit - pozor, je tady něco zajímavého, co stojí minimálně za přečtení a zvážení..

Nakonec bych si dovolil vyzvat bych všechny, kdo mají tu možnost, aby si přečetli to co říká on sám ( namísto toho co o něm říkají jiní), a udělali si vlastní názor.... já jsem četbou jeho knih "ztratil" poměrně dost času, a rozhodně nelituji.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Slovanská beseda -> Slovanské náboženství Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB